Omschrijving: Het betreft de website www.canaldigitaal.nl van CanalDigitaal B.V., waarop onder meer een gratis zenderpakket van Canal Digitaal worden aangeboden en waarop onder meer het volgende staat: “Gratis. Zodra u uw CanalDigital smartcard heeft geregistreerd, kunt u al kijken naar zenders van over de hele wereld. Natuurlijk krijgt u Nederland 1, 2 en 3 te zien”. |
De klacht Er wordt een gratis zenderpakket aangeboden. Nederland 1, 2 en 3 zijn echter niet gratis. Er komen namelijk kosten bij voor een smartcard en aansluitkosten, terwijl van deze kosten geen melding wordt gemaakt. Om die reden vindt klager de uiting misleidend. |
Het verweer Klager haalt hardware en diensten door elkaar. Voor de ontvangst van digitale televisie is onder meer een televisie, een satellietschotel en een smartcard nodig. Deze hardware moet worden aangeschaft in een winkel. Welke hardware men nodig heeft, staat op de website. Dat hiervoor betaald moet worden staat er niet bij omdat dit logisch is. De smartcard dient geactiveerd te worden. Hiervoor brengt adverteerster eenmalig een registratievergoeding ad € 19,95 in rekening. Dit staat op de website onder meer bij “prijsinformatie”. Op de website staat een grote hoeveelheid informatie die in zijn geheel dient te worden bezien. Nederland 1, 2 en 3 zit in het standaardpakket. Hiervoor is geen abonnementsgeld verschuldigd. |
De mondelinge behandeling Omdat klager geen klant is, begrijpt hij niet goed hoe het product werkt. Als hij de stappen die op de website staan, volgt dan wordt duidelijk wat hij aan hardware nodig heeft en wat de kosten daarvan zijn. Niet alle relevante informatie kan op één pagina worden weergegeven. Zonder de hardware en zonder activering van de smartcard kunnen de gratis zenders niet worden ontvangen. |
Het oordeel van de Commissie (3 januari 2007)
Met name een consument die niet reeds klant is, zal teneinde een goed afgewogen beslissing tot aankoop te kunnen nemen, behoefte hebben aan een makkelijk te vinden overzicht dat een helder beeld geeft van de kosten van de hardware en van de andere bijkomende kosten. Adverteerster vermeldt onder het kopje “Gratis” slechts dat zodra de CanalDigital smartcard is geregistreerd, gekeken kan worden naar zenders van over de hele wereld. Op de pagina “prijsinformatie” ligt de nadruk op de prijzen van de zenderpakketten en wordt enige informatie gegeven over activeringskosten en een registratievergoeding. Verdere informatie is onder meer te vinden op de pagina’s “veel gestelde vragen”, “wat heb ik nodig” (met een link naar de CanalDigital webshop) en “abonneren” (on-line abonneren). Adverteerster geeft ter zake aldus gefragmenteerde informatie op haar website. Om die reden acht de Commissie de uiting niet zo duidelijk en volledig mogelijk en daardoor misleidend. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerster aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. Ten onrechte heeft de Commissie de uiting op één van de webpagina’s van CanalDigitaal: “Gratis. Zodra u uw CanalDigitaal smartcard heeft geregistreerd, kunt u al kijken naar zenders van over de hele wereld. Natuurlijk krijgt u Nederland 1, 2 en 3 te zien”, misleidend bevonden en daartoe -samengevat- overwogen dat niet op dezelfde webpagina wordt vermeld wat de kosten zijn die betrekking hebben op het registreren van de smartcard, maar pas op een volgende webpagina, als wordt doorgeklikt via de geboden link. Hiermee wordt de werking van het medium internet miskend, waarbij webpagina’s niet als op zichzelf staand, maar als één geheel dienen te worden bezien. Het interactieve element van internet biedt nu juist de mogelijkheid om een veelvoud van informatie overzichtelijk, over meer pagina’s aan te bieden. CanalDigitaal maakt op de desbetreffende webpagina het voorbehoud dat de smartcard dient te zijn geregistreerd en zij vermeldt, via een doorklik link, op een volgende pagina de volledige prijs van alle pakketten, inclusief de registratiekosten voor een smartcard van € 19,95. Het is niet mogelijk om zich op een pakket te abonneren zonder de smartcard te registreren en zonder daarbij uitdrukkelijk te zijn gewezen op de kosten van € 19,95. II. Voor zover het College grief I ongegrond mocht verklaren, beroept CanalDigitaal zich er op dat het op een website over verschillende pagina’s aanbieden van informatie niet misleidend is in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), althans dat de Commissie haar beslissing ter zake onvoldoende heeft gemotiveerd en dat deze daarmee feitelijk onbegrijpelijk is. De Commissie constateert dat wel alle informatie wordt geboden doch gefragmenteerd, en daarmee niet geheel duidelijk en volledig. CanalDigitaal bestrijdt dit. Zij heeft uitvoerig betoogd waarom zij meent dat de uitingen op haar website met betrekking tot de door haar geboden “content” (volgens het verweer in eerste instantie: “met andere woorden zender naar keuze”) voor satelliet televisie (los van hardware, software, aansluiting en activering die weliswaar alle door haar worden aangeboden, maar die ook door andere marktpartijen zouden kunnen worden aangeboden, hetgeen bij hardware ook gebeurt) niet misleidend zijn. Een verkoper van benzine vermeldt niet dat een auto nodig is en dat wegenbelasting moet worden betaald alvorens men de aangeprezen benzine kan verstoken. CanalDigitaal geeft wel volledige en duidelijke informatie. Dat deze op meer, elkaar opvolgende pagina’s staat, doet hier niet aan af en is inherent aan het medium internet. CanalDigitaal concludeert dat zij voor het zenderpakket met uitsluitend Nederland 1, 2 en 3 geen vergoeding vraagt en dat dit pakket dus gratis is. De desbetreffende communicatie op de website is duidelijk en volledig. |
Het antwoord in appel Dit kan als volgt worden samengevat. Geïntimeerde heeft destijds het hele interactieve deel van de website bekeken, maar vond geen nadere informatie over het bestellen van het gratis pakket Nederland 1, 2 en 3, noch over eventuele bijkomende kosten. Hij verwijst naar de bij de klacht overgelegde en aan de beslissing van de Commissie gehechte screenprints. Voorts is het gebruikelijk, ook bij interactieve websites, dat bij het woord gratis een sterretje staat als er sprake is van bijkomende handelingen, voorwaarden en soms ook kosten. Tenslotte is niet op de website vermeld dat een technisch goed werkende kaart geweigerd kan worden, als CanalDigitaal schriftelijk om activering van Nederland 1, 2 en 3 wordt verzocht. De repliek Kennelijk heeft geïntimeerde buiten het reguliere proces van contractsovername om een losse smartcard zonder het bijbehorende contract overgenomen van een andere particulier. Een contractsovername zonder de instemming van CanalDigitaal is niet rechtsgeldig, doch het onderhavige probleem heeft niets van doen met de onderhavige procedure. Het bezwaar met betrekking tot het niet kunnen vinden van het zenderpakket met Nederland 1, 2 en 3 kan CanalDigitaal niet plaatsen. Dit zenderpakket is te bestellen in het webshop gedeelte (http://webshop.canaldigitaal.nl), zoals een groot gedeelte van de webshopklanten dat doet. De dupliek Nog steeds is onduidelijk wat de totale kosten (inclusief nieuwe kaart) van het gratis pakket zijn en hoe dit pakket op de website kan worden besteld. CanalDigitaal verwijst slechts naar een webadres en voegt geen print van een screen bij, waaruit blijkt dat het bestellen van het gratis pakket mogelijk is en dat de kosten en benodigde handelingen ergens op de website zichtbaar worden. Ook al had CanalDigitaal ter zake bewijs geleverd, dan nog vindt geïntimeerde dat bij “gratis” een sterretje had moeten staan met een toelichting van kosten en handelingen. |
Het oordeel van het College De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Het College stelt voorop dat geïntimeerde zijn bezwaar met betrekking tot het niet kunnen gebruiken van een smartcard eerst in hoger beroep naar voren heeft gebracht. Nu dit onderwerp geen deel uitmaakt van de beslissing van de Commissie en ter zake geen (incidenteel) appel is ingesteld, acht het College zich niet bevoegd hierover te oordelen. Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte uiting niet zo duidelijk en volledig en daardoor misleidend is en overweegt daartoe, enigszins anders dan de Commissie, het volgende. Het enkele feit dat men op een website meer pagina’s dient te bezoeken om volledig te worden geïnformeerd over een op die website aangeprezen product, betekent nog niet dat desbetreffende reclame-uiting onduidelijk of onvolledig is. Van geval tot geval dient te worden beoordeeld of een over meer pagina’s verspreide uiting voldoende en juiste informatie geeft. Wat betreft de gewraakte uiting, zoals die bij de klacht is gevoegd en aan de beslissing van de Commissie is gehecht, is dat niet het geval. Op de pagina met de aanhef “zenderpakketten” staat onder het kopje “gratis” dat zodra men zijn CanalDigitaal smartcard heeft geregistreerd, men al kan kijken naar zenders van over de hele wereld, waaronder Nederland 1, 2 en 3. Niet voldoende duidelijk is dat het begrip “gratis” alleen slaat op het feit dat men -zoals CanalDigitaal in haar verweer in eerste instantie heeft gesteld- geen abonnementskosten hoeft te betalen voor het zogenaamde standaardpakket en dat, om deze zenders daadwerkelijk te kunnen zien, activeringskosten ad € 9,95 en een eenmalige registratievergoeding ad € 19,95 moeten worden betaald. Deze kosten worden pas genoemd op de pagina met de aanhef “prijsinformatie” en op deze pagina wordt het standaardpakket, anders dan de pakketten waarvoor wel abonnementsgeld moet worden betaald, niet uitdrukkelijk genoemd. De enkele vermelding onder het kopje “gratis” dat de smartcard moet worden geregistreerd, om de zenders Nederland 1, 2 en 3 te kunnen zien, geeft onvoldoende informatie over de bijkomende kosten. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist. |
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |