Omschrijving:Het betreft een door Hartman Outdoor Products op de voorpagina van de Telegraaf aangekondigde “Wereldprimeur!”, die hieruit bestaat dat adverteerder “Natural Rattan” introduceert. |
De klacht Anders dan de tekst en de daarbij staande illustratie doen vermoeden, blijkt het “Natural Rattan” een plastic product te zijn. |
Het verweer Om verwarring te voorkomen, wordt in de uiting verwezen naar pagina 5 van diezelfde krant en naar adverteerders website. Op pagina 5 staat dat het om volledig kunststof draad gaat. Als het om natuurlijk rotan zou zijn gegaan, zou niet gesproken kunnen worden van een “wereldprimeur”. Immers al jaren wordt natuurlijk rotan voor (tuin)meubelen gebruikt. Van misleidende reclame is geen sprake. |
|
Het oordeel van de Commissie In de advertentie vestigt adverteerder op de voorpagina van de Telegraaf de aandacht op het feit dat hij een wereldprimeur introduceert, te weten “Natural Rattan”. Meer laat hij hierover in de uiting niet los. Hij prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer en verwijst hem naar pagina 5 van diezelfde krant. Daar staat wat Natural Rattan is, namelijk kunststof vlechtwerkdraad. Aangezien rotan als natuurproduct al jaren als vlechtmateriaal wordt gebruikt onder andere voor het maken van tuinmeubelen, is duidelijk dat er in die zin niet kan worden gesproken van een wereldprimeur. De uiting bevat naast de mededeling dat adverteerder “Natural Rattan” introduceert, uitsluitend een detailfoto van een vlechtwerk en dit biedt geen grondslag voor de conclusie dat het hier zou gaan om het alom bekende natuurlijke rotan. |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |