Omschrijving:Het betreft een aan klager geadresseerde reclame-uiting van de Sponsor Bingo Loterij met de aanhef: |
De klacht Bij de brief zaten drie kras-bingokaarten. Na het krassen bleek klager te hebben gewonnen, omdat hij “3 op een rij” had. Toen hij vervolgens zijn wincode op internet ging invullen, bleek hij eerst extra loten te moeten kopen om zijn prijs in ontvangst te kunnen nemen. Gelet hierop acht klager de uiting om in strijd met de artikelen 2, 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
Het verweer In de 2e alinea van de brief staat “Geef daarbij aan met hoeveel loten (…) u extra mee wilt spelen en zie dan wat u direct heeft gewonnen. Hoelang u meespeelt, bepaalt u natuurlijk helemaal zelf.” Op de internetpagina staat “Geef hiernaast aan met hoeveel extra loten u wilt meespelen”. Hieruit blijkt dat alle essentiële informatie die men nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen, is verstrekt. Van strijd met de door klager genoemde artikelen is geen sprake. |
Mondelinge behandeling Namens adverteerder wordt de zaak nader toegelicht en worden door mr. Honing pleitaantekeningen overgelegd.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |