Omschrijving:Het betreft de volgende uitingen van Stjernezathe B.V.: |
De klacht De combinatie alcohol en hennep dient te worden vermeden. De benaming en/of het groots tonen van een hennepblad op de fles suggereert dat het product stimulerende werking heeft, waarvan de effecten in combinatie met alcohol risicovol gedrag tot gevolg kunnen hebben. Ook indien er geen T.H.C. in het product zit, zal de uitdaging om dit product te drinken worden gestimuleerd. Om die redenen zijn de uitingen in strijd met de artikelen 5, 6 en 14, van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) en 2, 3, en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Verder is de website in strijd met artikel 25 RVA. |
Het verweer Het voeren van een hennepblaadje op de fles is niet in strijd met de Opiumwet. Klager weet het verschil niet tussen Cannabis Sativa en Hennep. In het product zit geen cannabis maar mannelijke hennep plant. Dat is alleen een aroma van een plant die voor velerlei doeleinden wordt gebruikt zoals zalfjes, olie, shampoo, kleding en touw. |
Het oordeel van de Commissie (14 april 2008) Op de website wordt niet gesuggereerd dat er T.H.C. in het product zit, maar wordt juist expliciet vermeld dat dit niet het geval is. De enkele afbeelding van een hennepblad op de fles in combinatie met de naam ‘Squeese Hennep’ suggereert niet dat er T.H.C. in het product zit of dat de consumptie ervan effecten heeft die afwijken van die van de consumptie van een andere likorette. De Commissie overweegt daartoe dat de hennepplant voor velerlei doeleinden wordt gebruikt en dat deze in de bewuste drank kennelijk smaakbepalend is. Gelet hierop is de uiting ook niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Naar adverteerder niet heeft weersproken, voldeed de website ten tijde van het indienen van de klacht niet aan artikel 25 RVA. Volgens dit artikel dient een website waarvan de merknaam van de alcoholhoudende drank ook deel uitmaakt van de domeinnaam, een duidelijk zichtbare vermelding te bevatten van de wettelijke leeftijdsgrens voor de aankoop daarvan. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 25 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af. |
Regeling: artikel 7 NRC |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Appellante stelt voorop op dat er in Nederland twee geslachten Hennep voorkomen, te weten: De klacht van appellante luidt dat de afbeelding van het specifieke hennepblaadje op het etiket van ‘Squeeze it out’ zeer sterk lijkt op het blad van de hennep cannabis (mannelijke en vrouwelijke hennepplant) en geheel niet op het mannelijke blad van de andere hennepsoort hop. Appellant verwijst naar de bij het beroepschrift overgelegde afbeeldingen. Hierdoor wekt het etiket associaties op met de hennep cannabis sativa (vrouwelijke hennepplant), die vooral wordt gebruikt voor zijn psychoactieve eigenschappen en die THC bevat. Terecht heeft de Commissie overwogen dat op de website van ‘Squeeze it out’ wordt vermeld dat het product geen THC bevat, maar niet alle consumenten zullen zich door middel van deze website laten informeren. Naar de mening van appellante is er, gelet op voornoemde associaties, sprake van strijd met de artikelen 2, 3 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en met de artikelen 5, 6 lid 3 en 14 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA). |
Het antwoord in appel Het antwoord in appel kan als volgt worden samengevat. Het drankje Hennep Likorette is een likorette met een alcoholpercentage van 14,5% en een plantenextract dat het drankje een aparte smaak geeft. Niet wordt gesuggereerd dat consumptie van het product lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert. Op de flessen en op de website staat duidelijk: “Bevat geen werkzame stoffen dus NO T.H.C.”. |
Het oordeel van het College Het College stelt voorop dat het beroep uitsluitend is gericht tegen het oordeel van de Commissie betreffende de fles van ‘Squeeze it out’. Het College stelt vast dat het op de fles afgebeelde blad grote gelijkenis vertoont met de hennepplant cannabis, zoals die plant te zien is op de bij het beroepschrift overgelegde afdruk van http://web4health.info/images/cannabis_leaf.gif en sterk afwijkt van de hennepplant hop, zoals die te zien is op de bij het beroepschrift overgelegde afdruk van de website http://www.kuleuven-kortrijk.be. Gelet hierop en gegeven het feit dat -naar wordt gesteld op de door de Commissie eveneens beoordeelde website http://www.squeezeitout.eu – voor het onderhavige product de hennepsoort hop is gebruikt, acht het College de fles verwarrend en daardoor voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de aard van het product. Nu bovendien de afbeelding op de fles de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht het College de fles misleidend als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw). Van strijd met de overige door appellante aangehaalde bepalingen is naar het oordeel van het College geen sprake.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie, voor zover daartegen beroep is ingesteld en voor zover de Commissie de klacht, dat de fles van de likorette ‘Squeeze it out’ in strijd is met -zoals in de klacht gesteld- “artikel 7 NRC”, heeft afgewezen. Het College acht deze fles in strijd met artikel 7 NRC (nieuw) en beveelt geïntimeerde aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige acht de Commissie het beroep ongegrond. |