De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op 3 december 2014 door klager ontvangen e-mail van adverteerder met als onderwerp “Vraag”. In de e-mail staat onder meer het volgende:
“Hallo,
Toevallig kwam ik vandaag op je website terecht. (…) Ik zoek 3 ondernemers waar ik gratis
een website voor mag maken (of mag vernieuwen), om zodoende onze portfolio uit te brei-
den. (Ik ga je website dus gebruiken op mijn website als voorbeeld van werk). Deze website
voldoet aan alle eisen van deze tijd. Zo is deze eenvoudig door jezelf te beheren, volledig
compatible op alle verschillende tablets en smartphones en krijgt deze natuurlijk een strak
design. Kortom deze website is klaar om alle concurrenten in de zoekmachines te ver-
slaan!”
De klacht
In de e-mail wordt klager het aanbod gedaan dat voor hem gratis een website wordt gemaakt. Nadat klager had meegedeeld daarin interesse te hebben, ontving hij een e-mail van adverteerder waaruit bleek dat het ontwerp van de website gratis is, maar voor het online zetten van de website eenmalig € 97,- wordt gerekend en voor de hosting van de website
€ 14,95 per maand of € 89,- per jaar. Van de bijkomende kosten ten bedrage van € 186,- is in de bestreden e-mail geen melding gemaakt. Ook blijkt uit de tweede e-mail dat de hosting van de website in verband met updates, onderhoud en service via adverteerder moet lopen, terwijl in de bestreden uiting wordt gezegd dat klager de website gemakkelijk zelf zou kunnen onderhouden. Klager acht de bestreden e-mail misleidend.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting doet adverteerder klager het aanbod om voor hem gratis een website te maken (of te vernieuwen). In deze uiting wordt niet meegedeeld dat sprake is van bijkomende kosten ten bedrage van (eenmalig) € 97,- voor het online zetten van de website en
€ 14,95 per maand of € 89,- per jaar voor de hosting indien klager op dit aanbod ingaat. Deze kosten werden pas duidelijk gemaakt in de reactie van adverteerder op de mededeling van klager dat hij geïnteresseerd was in het aanbod.
Het aanbod in de bestreden uiting betreft een uitnodiging tot aankoop die verband houdt met een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Ingevolge artikel 8.4 onder i NRC dient in dat geval op duidelijke en begrijpelijke wijze als essentiële informatie te worden verstrekt “de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen (..), alle extra vracht-, leverings- en portokosten en eventuele andere kosten.” In het geval van een overeenkomst die een abonnement inhoudt waarvoor een vast tarief van toepassing is, waarvan hier met betrekking tot de hosting van de website door adverteerder sprake lijkt te zijn, “omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten”. Nu de totaalprijs niet in de bestreden uiting is vermeld, is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.