De bestreden reclame-uiting
Het betreft een boekje van met de titel Wijnmoods Bewaargids waarin Albert Heijn, handelend onder de namen Gall & Gall en France Franse wijnen, voor een aantal wijnen omschrijft welke wijn bij welke stemming (“mood”) past. In het boekje staat onder meer:
“Relaxed
Je hebt het de hele week druk gehad, en nu is het de tijd om te ontspannen. Je installeert je in de tuin met een stapel tijdschriften, je neemt een vriend of vriendin mee naar het park om in de zon bij te praten, of je gaat ’s middags lekker naar het strand.
Waar je ook gaat zitten, neem een van deze wijnen mee! (…)
Gezellig
Je dekt de tafel voor het diner. Vanavond heb je een huis vol vrienden of familie. Veel kaarsen op tafel, mooie servetten en natuurlijk ga je lekker koken. Je geniet van de voorbereidingen en trekt vast een flesje open, je maakt het gezellig voor iedereen. Deze wijnen dragen bij aan een intieme sfeer. Vergeet niet te toosten op jullie warme band! (…)
Stout
Braaf zijn kan altijd nog. Een beetje prikkelen is veel leuker en soms zegt een knipoog meer dan duizend openingszinnen. Versieren doe je niet door de etiketten in acht te nemen, zo slaap je iedere nacht alleen. Zit je iets dwars, verlang je écht naar iemand? Spreek het uit! Laat zien wie je bent, toon lef, gebruik humor en provoceer een beetje. Wees gewoon eens lekker stout! (…)
Romantisch
Je hebt zin in de liefde! Vanavond maken jullie tijd vrij voor elkaar. Of heb je vanavond een spannende date? Een diner bij kaarslicht, samen badderen, genieten van de zonsondergang, de avond is van jullie. Wat je ook doet, vier de liefde en geniet van de romantiek. Deze wijnen maken de liefde nóg romantischer!”
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen het concept Wijnmoods, omdat het niet zonder risico is om een associatie te leggen tussen een bepaalde stemming en het drinken van wijn. Mensen die hier gevoelig voor zijn, zullen denken dat het drinken van wijn iemands stem-
ming beïnvloedt. De omschrijvingen bij de moods Relaxed en Stout zijn voorts in strijd met artikel 6.1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA), omdat sterk de indruk wordt gewekt dat men door het drinken van de desbetreffende wijnen in een relaxte c.q. ontremde (“stoute”) stemming komt. De omschrijvingen bij de moods Gezellig en Romantisch zijn in strijd met artikel 8 RVA, omdat wordt gesuggereerd dat men door het drinken van de desbetreffende wijnen een intiemere respectievelijk romantischere stemming creëert en aldus een vorm van sociaal/seksueel succes bereikt.
Het verweer
De Wijnmoods Bewaargids is bedoeld als leidraad om een wijn te kiezen die past bij een bepaalde gelegenheid of stemming. Er wordt daarbij niet gewezen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank. Evenmin wordt een causaal verband gelegd tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en het hebben van sociaal en seksueel succes. In de Wijnmoods Bewaargids wordt niet gesuggereerd dat een bepaalde wijn een bepaalde stemming creëert. Er wordt slechts een wijnadvies gegeven.
Het oordeel van de Commissie
1. De klacht tegen het “concept” Wijnmoods kan niet slagen, omdat bij de Commissie uitsluitend kan worden geklaagd over concrete reclame-uitingen. Een concept kan niet als zodanig worden beschouwd. Op de concrete uitingen wordt hierna ingegaan.
2. Kern van de klacht met betrekking tot de gewraakte mededelingen in de Wijnmoods Bewaargids is, dat deze de indruk wekken dat men door het drinken van een bepaalde, in de Wijnmoods Bewaargids omschreven, wijn in de gewenste stemming komt. De Commissie is van oordeel dat dit onvoldoende uit die mededelingen volgt. In geen van de gevallen wordt met zoveel woorden gezegd dat het drinken van wijn leidt tot een bepaalde stemming. Naar het oordeel van de Commissie wordt dit als zodanig ook niet gesuggereerd. Derhalve kan voor wat betreft de moods Stout en Relaxed niet worden gezegd dat het drinken van wijn een bepaald effect heeft als gevolg van de ontremmende werking van alcoholhoudende drank. De omschrijvingen bij de moods Gezellig en Romantisch wekken naar het oordeel van de Commissie ten slotte niet de indruk dat er een causaal verband bestaat tussen het drinken van de aanbevolen wijnen en het hebben van sociaal en seksueel succes. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.