a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00124

Datum:

05-05-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende uitingen van adverteerder op de website www.bavariaunited.nl:

 

A. Bavaria United

Op de website wordt men door middel van een video film van de ‘voorzitter’ van Bavaria United geïntroduceerd in de verschillende menu’s van de website. De voorzitter is gekleed in een trainingspak, met daarop een logo met de tekst: “Bavaria United”.

Via de link “vertegenwoordigers” op de website wordt men naar een pagina geleid waarop foto’s staan van verschillende personen, allen in hetzelfde shirt met daarop het logo van Bavaria United.

 

B. Rondje voor de club

Op de website wordt men, via de link “Programma” en vervolgens via de link “Fun”, doorgeleid naar een pagina, waarop onder meer de volgende tekst staat:

“Rondje voor de club!

Wat doe je als je in een goede bui bent en een rondje wil geven? Juist, dan luid je de bel die boven de bar hangt! Om op deze aloude traditie in te spelen heeft Bavaria United een nieuwe spectaculaire activiteit ontwikkeld die zowel voor het betaald voetbal als het amateurvoetbal erg leuk zal zijn. Heb jij die fijnbesnaarde traptechniek die nodig is om de bel te luiden? Als het antwoord ja is, ben jij degene die ervoor zorgt dat Bavaria een rondje geeft aan jouw hele vereniging! Is er bij jouw club een speciale gelegenheid en wil je dat we met deze speciale bar langskomen? Stuur dan een (…) zodat wij jouw club de kans kunnen geven op een rondje van Bavaria!

Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheden om het Rondje voor de hele club te lanceren tijdens een thuiswedstrijd van PSV. Waarbij we de supporters de kans willen geven om een rondje voor het hele stadion te verdienen. Wordt vervolgd”.

 

C. Bierfiets

Onder de genoemde link “Fun” staat op een andere pagina de volgende tekst:

“Ook dit jaar weer op zoek naar een geschikte activiteit voor een teamuitje? Weer bowling, survival of handboogschieten? Denk dan ook eens aan een tochtje met de Bavaria United Bierfiets! Deze fietstocht is de ultieme teambuildingsactiviteit waarbij je toch het gevoel hebt dat je lekker aan de derde helft bezig bent. Niet alle bierfietsers hoeven te trappen, de bierfiets is voorzien van tien trapstellen, dus je kunt onderling af en toe wisselen van plaats. Onder het genot van een koel Bavaria pilsje en je eigen muziek (cd-speler, MP3!) fiets je met jouw teammaten waarheen je maar wilt en bespreek je nog eens die laatste overwinning.

De Bavaria United Bierfiets staat een hele dag ter beschikking en wordt op een vooraf afgesproken adres en tijdstip afgeleverd en ook weer opgehaald. Bavaria sponsort natuurlijk de biertjes!”

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen.

 

Ad A.

De uiting zoals beschreven onder A is in strijd met artikel 28 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

 

Ad B.

De uiting onder B is in strijd met de artikelen:

i.     20 RVA en

ii.     1 RVA.

 

Ad C.

De uiting onder C is in strijd met de artikelen:

i.     20 RVA,

ii.     1 RVA,

iii.    14 RVA en

iv.   17 RVA.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het met betrekking tot de verschillende klachten gevoerde verweer als volgt samen.

 

Ad A.

Bavaria United is een fictieve voetbalclub. Noch de voorzitter, noch de vertegenwoordigers van Bavaria United zijn sporters of zijn te beschouwen als sportploeg in de zin van artikel 28 RVA. Artikel 28 RVA dient te voorkomen dat met een reclame de suggestie wordt gewekt dat door het drinken van alcoholhoudende dranken de sportprestatie worden verbeterd. In de uiting wordt niet beweerd dat door het drinken van alcohol de sportprestaties worden verbeterd.

 

Ad B.

i.     Het door een voetbalclub te winnen ‘rondje voor de club’ moet in die zin worden geïnterpreteerd, dat er door adverteerder voor de hele club een activiteit wordt georganiseerd. Hierbij wordt geen gratis bier weggegeven. De website is op dit punt verduidelijkt.

ii.     Gelet op het voorgaande is evenmin sprake van strijd met artikel 1 RVA.

 

Ad C.  

i.     De bierfiets, inclusief de biertjes, wordt betaald door middel van door de betreffende voetbalclub gespaarde punten. De hoeveelheid punten wordt bepaald aan de hand van het aantal         hectoliters bier dat door de voetbalclub bij adverteerder wordt afgenomen. Indien het aantal punten niet toereikend is om hiervoor een bierfiets te ontvangen, moet door de voetbalclub worden bijbetaald.

ii.     Klager heeft niet aangetoond dat het adverteren voor de bierfiets aanzet tot overmatig drinken. Adverteerder spoort op geen enkele wijze overmatig alcoholgebruik aan.

iii.     Er is geen sprake van een speciale ‘Bavaria United Bierfiets’, maar van een gewone partyfiets of bierfiets. De aanbieders van bierfietsen voldoen aan de wettelijke vereisten voor het exploiteren van deze fietsen. De gebruikers van de bierfiets worden door de verhuurders vooraf goed geïnstrueerd hoe zij de fiets op een verantwoorde manier kunnen gebruiken. Slechts degenen die trappen, mogen drinken en kunnen onderling van plaats wisselen. De bestuurder dient nuchter te blijven. De informatie op de website is op dit punt verduidelijkt. Gelet op het voorgaande is er geen sprake van strijd met artikel 14 RVA.

iv.    Nu, gelet op het voorgaande, geen sprake is van reclame die een verband legt tussen actieve deelname aan het verkeer en de consumptie van alcoholhoudende drank, is evenmin sprake van strijd met artikel 17 RVA.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat zij de uitingen toetst zoals deze ten tijde van het indienen van de klacht openbaar werden gemaakt. De Commissie oordeelt niet over de uitingen zoals deze nadien geheel of gedeeltelijk zijn gewijzigd.

 

Ad A.

Op grond van artikel 28 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank niet worden gevoerd op een sporter of sportploeg. Bavaria United is, naar adverteerder heeft gesteld, een fictieve voetbalclub. De Commissie verstaat artikel 28 RVA in die zin, dat ook wanneer bij de consument de suggestie wordt gewekt dat sprake is van een voetbalploeg, op deze ploegen geen reclame mag worden gevoerd voor alcoholhoudende drank en dat dit tevens geldt voor hun vertegenwoordigers. Gelet op het voorgaande is de Commissie, nu in dit geval wordt gesuggereerd dat sprake is van een voetbalploeg en nu in de uitingen door middel van het Bavaria-logo op de kleding van verschillende vertegenwoordigers van deze ploeg reclame wordt gemaakt voor alcohol, van oordeel dat de uitingen in strijd zijn met artikel 28 RVA.

Ad B.

i.          Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat bij deze actie niet daadwerkelijk bier wordt uitgedeeld. De Commissie is van oordeel dat de uiting om die reden op dit punt niet in strijd is met artikel 20 RVA.

ii.         Gelet op het voorgaande is de uiting op dit punt evenmin in strijd met artikel 1 RVA.

Ad C.

i.          Naar adverteerder heeft meegedeeld kan een voetbalclub, door een bepaald aantal punten bij elkaar te sparen, voor een dag een bierfiets winnen. Hierbij zijn de biertjes inbegrepen. Op grond van artikel 20 RVA is reclame waarbij door een lid van de branche alcoholhoudende drank gratis wordt aangeboden, niet toegestaan. Nu de biertjes die op de bierfiets worden gedronken voor rekening van adverteerder komen, is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd is met deze bepaling. Dat men, naar adverteerder stelt, de genoemde punten slechts krijgt als men voldoende ‘hectoliters bier’ heeft afgenomen, doet niet af aan het feit dat de biertjes die door adverteerder bij de bierfiets worden verstrekt, kosteloos zijn.

ii.         Nu de bierfiets één dag ter beschikking staat van de betreffende voetbalclub en het bier gedurende deze dag door adverteerder worden bekostigd, wordt, naar het oordeel van de Commissie, overmatige consumptie van alcohol gestimuleerd en is de uiting op dit punt aldus in strijd met artikel 1 RVA.

iii.         De Commissie overweegt dat de bierfiets of partyfiets een bestaand voertuig is. Adverteerder biedt in de uiting voor een dag een bierfiets aan. Van het weergeven van situaties die aanzetten tot risicovol gedrag is geen sprake. De Commissie is aldus van oordeel dat de uiting niet in strijd is met artikel 14 RVA.

iv.        Wel is de Commissie van oordeel dat, nu in de uiting een “tochtje met een bierfiets” wordt aangeboden, waarbij de deelnemers aan deze fietstocht (gratis) bier mogen drinken en tegelijkertijd moeten “trappen” om de fiets in gang te houden, in de uiting sprake is van een ‘verband tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname met welk vervoermiddel dan ook’ in de zin van artikel 17 RVA en is de uiting in strijd met deze bepaling.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting onder A in strijd met artikel 28 RVA. Voorts acht zij de reclame-uiting onder C in strijd met de artikelen 20, 1 en 17 RVA.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken