De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in Voetbal International van 17 februari 2010 met de aanhef:
“Sexy masseuses in jouw kleedkamer”?.
Daaronder zijn twee dames in korte witte jurkjes afgebeeld, die de benen van een man (met ontbloot bovenlichaam, korte broek en sportschoenen) op een massagetafel masseren.
Daarbij staat het logo: “Bavaria United”.
Onderaan de advertentie staat:
“Ga snel naar www.bavariaunited.nl” en
“Alcohol onder de 16, natuurlijk niet!”.
De klacht
Deze reclame roept de associatie met seksueel succes op. Dit is volgens STAP in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), waarbij in acht moet worden genomen dat de Nederlandse Reclame Code ook naar de geest dient te worden nageleefd.
Het verweer
Bavaria United is opgericht om de voetbalclubs aan wie Bavaria bier en andere dranken levert de mogelijkheid te bieden om punten te sparen waarmee zij activiteiten zoals voetbaltrainingen kunnen inkopen.
De gewraakte uiting is geen reclame voor alcoholhoudende drank, maar reclame voor Bavaria United. Mocht de Commissie oordelen dat er wel sprake is van reclame voor alcoholhoudende drank, dan geldt het volgende.
In de uiting wordt niet gesuggereerd dat er een causaal verband is tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en het hebben van sociaal en seksueel succes. In de uiting is geen sprake van het consumeren van alcoholhoudende drank, noch wordt dergelijke consumptie gesuggereerd.
Daarnaast wordt niet de indruk gewekt dat er sprake is van seksueel of sociaal succes. Het ondergaan van een massage is iets anders dan het hebben van seksueel succes. Dat de masseuses -naar Bavaria met STAP van mening is- sexy dames zijn, betekent ook niet dat de uiting in strijd is met de RvA.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat de gewraakte uiting moet worden aangemerkt als reclame voor alcoholhoudende drank als bedoeld in de RvA. In de uiting wordt de aandacht gevestigd op Bavaria United, waarmee -naar Bavaria bij verweer heeft meegedeeld- voetbalclubs punten kunnen sparen om activiteiten in te kopen, maar daarnaast heeft de uiting een wervend karakter voor alcoholhoudende drank van Bavaria, en wel door de vermelding van de naam Bavaria, ook tezamen met “United”, in combinatie met de waarschuwing: “Alcohol onder de 16, natuurlijk niet!”.
Van strijd met artikel 8 RvA is geen sprake.
Niet kan worden geoordeeld dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat er een causaal verband is tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en -voor zover hier van belang- seksueel succes. Voor zover de in de uiting getoonde situatie van twee “sexy masseuses” die de benen van een sporter op een massagetafel masseren al zou moeten worden aangemerkt als seksueel succes in de zin van artikel 8 RvA, kan niet worden geoordeeld dat dit succes het gevolg is van alcohol(consumptie); in de uiting ligt niet de suggestie besloten dat door één of meer van de afgebeelde personen alcoholhoudende drank is of wordt geconsumeerd.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.