a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2009/00310

Datum:

23-06-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aan klager gerichte e-mail van adverteerder van 1 april 2009.

 

In de brief staat onder meer de tekst:

 

“U maakt kans op 1 van de 500 studioplaatsen voor de tv-show ‘Postcode Loterij Miljoenenjacht’ in de Endemol studio’s te Aalsmeer.

(…)

Wilt u op woensdag 22 april 2009 studiokandidaat zijn?

Activeer dan nú uw unieke studiocode: (…)”

 

Wanneer men op de bewuste link met de code klikt, verschijnt een websitepagina van adverteerder, waar de betreffende code ‘geactiveerd’ kan worden.

 

Hieronder staat een kader, waar het e-mailadres van de ontvanger reeds is ingevuld en waar tevens het telefoonnummer ingevuld kan worden. Hieronder staat de tekst:

 

“Indien u uw telefoonnummer achterlaat, kunnen we u voor 18 april laten weten of u tot de gelukkigen behoort. En natuurlijk houden wij graag u op de hoogte van meer leuke acties van de Goede Doelen Loterijen.”

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

De mededeling: “Indien u uw telefoonnummer achterlaat, kunnen we u voor 18 april laten weten of u tot de gelukkigen behoort. En natuurlijk houden wij graag u op de hoogte van meer leuke acties van de Goede Doelen Loterijen”, acht klager onduidelijk. Klager begrijpt hieruit dat hij slechts indien hij zijn telefoonnummer achterlaat, kans maakt op een prijs. Voorts is het klager niet duidelijk of hij adverteerder door het invullen van zijn telefoonnummer toestemming geeft om hem op de hoogte te houden en of hij in dat geval voor de ontvangen berichten geld moet betalen.

 

Het verweer

 

Het was niet verplicht om het telefoonnummer op de website achter te laten. Voorts stond duidelijk op de website dat men, wanneer men het telefoonnummer achterliet, op de hoogte zou worden gehouden van de acties van adverteerder. Als men het telefoonnummer zou achterlaten, werd men op de hoogte gehouden door middel van smsjes, waar de ontvanger niets voor hoefde te betalen.

 

Mondelinge behandeling

 

Aan de hand van een pleitnota heeft mr. M. Honing het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast staat dat het, om kans te maken op de bewuste prijs, niet verplicht was om het telefoonnummer achter te laten. De Commissie acht het, gelet op de tekst: “En natuurlijk houden wij graag u op de hoogte van meer leuke acties van de Goede Doelen Loterijen” duidelijk dat men, als men het telefoonnummer wel achterlaat, per sms op de hoogte wordt gebracht van de acties. Aan deze smsjes zijn voor de ontvanger geen kosten zijn verbonden. Gelet op het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de uiting niet in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken