a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2010/00313

Datum:

23-06-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aan klager geadresseerde mailing inhoudende het aanbod om “gratis” mee te doen “met de trekking van februari” van de BankGiro Loterij. 

 

De klacht

 

Om gratis te kunnen meespelen in de maand februari 2010 heeft klager de bij de mailing gevoegde drie gratis loten geactiveerd. Bij brief van 16 februari 2010 heeft klager zijn deelname aan de loterij opgezegd. In strijd met deze opzegging heeft BGL bij brief van 2 maart 2010 aan klager meegedeeld dat de laatste maand waarin hij meespeelde de maand maart 2010 was. Bij brief van 6 maart 2010 heeft klager bij BGL bezwaar gemaakt tegen deze aanname.

 

Bij e-mail van 17 maart 2010 heeft BGL aan klager meegedeeld dat zijn opzegging op 26 februari 2010 is verwerkt en dat deze helaas niet meer per maart kon worden verwerkt, omdat “de afschrijving voor deelname voorafgaand aan de betreffende speelmaand (meestal rond de 24e) wordt gedaan”. Kennelijk wacht BGL 8 dagen,  alvorens opzeggingen te verwerken. 

 

Naar de mening van klager is de handelwijze van BGL misleidend, tenminste gezien het gebruik van het begrip ‘gratis’. Gesuggereerd wordt dat men gratis kan meespelen, zonder daaraan verbonden gevolgen, mits de deelname wordt opgezegd, maar vervolgens wordt slechts in beperkte mate gevolg gegeven aan de opzegging.

Reclame als de onderhavige dient voor de toekomst te worden verboden, althans als onbehoorlijk te worden beschouwd, met openbaarmaking van de beslissing van de Commissie.  

 

E-mail van 1 april 2010 van BGL

 

Het afschrijven van het inleggeld gebeurt automatisch. Klager heeft vóór de trekking van maart 2010 meegedeeld dat hij zijn verdere deelname wilde beëindigen. Deze opzegging is door BGL verwerkt en het inleggeld voor maart 2010 zal daarom worden teruggestort.  

 

E-mail van 7 april 2010 van klager

 

Klager handhaaft zijn klacht. Het gaat hem niet om het afgeschreven bedrag van

€ 24,75, maar om het principe. Mogelijk is dit bedrag bij duizenden mensen die direct hebben opgezegd, geïncasseerd, zonder dat daartegen bezwaar is gemaakt. 

 

Het verweer

 

Met het handmatig verwerken van opzeggingen is een verwerkingsperiode van (naar BGL desgevraagd ter vergadering heeft bevestigd) 8 dagen gemoeid. Dit is een gebruikelijke en redelijke periode.

Klager stelt dat hij duidelijk heeft aangegeven alleen de eerste gratis maand gebruik te willen maken van het aanbod van BGL, maar BGL heeft de brief van klager anders opgevat. Er is sprake van een interpretatieverschil. Na heroverweging heeft BGL de inleg voor maart alsnog terugbetaald.

 

Het is wel degelijk mogelijk om alleen de gratis maand mee te spelen, en wel door direct de deelname schriftelijk en duidelijk op te zeggen. Van een uiting die onbehoorlijk en in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code is, is geen sprake. Mocht de Commissie toch een aanbeveling doen, dan is er geen aanleiding om deze openbaar te maken.

 

De mondelinge behandeling  

 

Mr. Honing heeft het standpunt van BGL nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klager de uiting misleidend acht.

 

Adverteerder heeft bij verweer meegedeeld dat het mogelijk is om alleen de gratis maand mee te spelen, en wel “door direct de deelname schriftelijk en duidelijk op te zeggen”. Naar adverteerder desgevraagd ter vergadering heeft bevestigd, duurt het handmatig verwerken van opzeggingen 8 dagen.

 

In de gewraakte uiting staat omtrent de periode van deelname:

a.

In de van de mailing deel uitmakende brief:

“U doet dan gratis mee met de trekking van februari. Daarna speelt u mee voor € 8,25 per lot per trekking (14 per jaar). En u kunt zelf bepalen hoelang u meespeelt”;

b.

in de door deelnemers in te vullen deelnamebon:   

“Voor ieder lot dat ik bestel, speel ik de eerste maand gratis mee in de BankGiro Loterij. Vervolgens machtig ik de BankGiro Loterij N.V. tot schriftelijke wederopzegging om de inleg á € 8,25 per lot per trekking (14 trekkingen per jaar) van mijn rekening af te schrijven” en

“Ik kan op elk gewenst moment opzeggen” en

c.

onder het kopje:

Hoe het werkt: Helder en duidelijk”:

“(….)

 Meespelen zolang u wilt”. Natuurlijk bepaalt u zelf met hoeveel loten en hoelang u meespeelt. Voor informatie kunt u contact opnemen met onze ledenservice 0900 – 300 1600 (20 cpm)”.

 

Nu de mailing zelf aldus geen informatie bevat over het moment waarop men dient op te zeggen, mede rekening houdend met de door BGL gehanteerde verwerkingstermijnen, wordt naar het oordeel van de  Commissie te laat essentiële informatie verstrekt die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de reclame de consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De Commissie ziet geen aanleiding om de uitspraak als “Alert” onder de aandacht te brengen van een groot publiek. 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Het meer of anders gevraagde wijst de Commissie af. 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken