a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2011/00475

Datum:

27-06-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de in de maand maart 2011 in Aldi filialen gebruikte raamposter met de volgende tekst:

“ Bewust inpakken.

  Maak kennis met onze milieuvriendelijke tas. Deze tas op basis van maïszetmeel wordt in

  de natuur binnen 80 dagen volledig afgebroken tot water en compost en is net zo sterk als

  een gewone draagtas.”

 

De klacht

 

Als gediplomeerd kunststoftechnoloog heeft klager sterke twijfels over de bewering dat de draagtas binnen 80 dagen volledig wordt afgebroken. De afbreuk is namelijk sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Naar aanleiding van de op 6 april 2011 aan Aldi gezonden brief, waarin klager verzoekt hem de uitslag van het rapport toe te zenden waarin de bewering van Aldi wordt onderbouwd, heeft Aldi (Roosendaal B.V.) meegedeeld dat de leverancier van de draagtassen opdracht is gegeven een onderzoek in te stellen naar de composteerbaarheidstermijn en klager van de bevindingen op de hoogte te stellen. Omdat klager geen reactie van de leverancier heeft ontvangen, heeft hij de onderhavige klacht ingediend.

Klager verzoekt de Commissie een uitspraak te doen over zijn klacht, bij voorkeur in de vorm van “een openbare rectificatie”.

 

Het verweer

 

Aldi heeft op basis van gegevens van de leverancier van de draagtassen de bestreden uiting opgesteld. Uit de brief van 12 mei 2011 van de leverancier aan klager, die in kopie bij het verweer is gevoegd, blijkt dat een volledige afbraak van de draagtassen binnen 80 dagen mogelijk is, maar alleen onder bepaalde industriële composteringsomstandigheden. Dit betekent dat draagtassen in de groene container binnen 80 dagen volledig tot natuurlijke restmaterialen worden afgebroken, maar dat deze termijn niet geldt voor draagtassen die rechtstreeks in het milieu terecht komen. Hiervoor geldt een langere afbraaktermijn.

Gelet hierop zegt Aldi toe, de claim dat de kunststof draagtassen in de natuur binnen 80 dagen volledig afgebroken worden niet meer te zullen gebruiken.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De mededeling dat de aangeprezen draagtas in de natuur binnen 80 dagen volledig wordt afgebroken tot water en compost is aan te merken als een milieuclaim in de zin van artikel 1 van de Milieu Reclame Code (MRC), nu hierin wordt gerefereerd aan milieuaspecten die zijn verbonden aan de afvalverwerking van het aangeprezen product.

 

Krachtens artikel 2 MRC mogen milieuclaims geen mededelingen bevatten waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspecten van het aangeprezen product.

In artikel 3 MRC is bepaald dat een milieuclaim aantoonbaar juist dient te zijn, waarbij de bewijslast op de adverteerder rust.

 

Als erkend is komen vast te staan, dat de mededeling dat de aangeprezen draagtas “in de natuur binnen 80 dagen volledig wordt afgebroken tot water en compost” niet juist is.

Gelet hierop is de bestreden uiting in strijd met het bepaalde in de artikelen 2 en 3 MRC.

 

De Commissie beschouwt klagers verzoek om een “openbare rectificatie” als een verzoek om de uitspraak bekend te maken onder een breed publiek, waartoe zij de mogelijkheid heeft op grond van artikel 17 onder h van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep. De Commissie ziet hiervoor in het onderhavige geval echter geen aanleiding.

                                   

De beslissing

 

De Commissie acht de uiting in strijd met het bepaalde in de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken