De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van DSB voor consumptief krediet. Te zien zijn een man en een vrouw in de showroom van een meubelzaak. Een voice-over zegt onder meer: ‘Maar, let op hoor, geld lenen kost geld.’ De man reageert: ‘Ja, maar daar hebben wij natuurlijk rekening mee gehouden.’ De voice-over zegt vervolgens: ‘Je ziet het, met lenen.nl kan het wel.’ Gedurende de gehele reclame staat onder in beeld de tekst: ‘Let op! Geld lenen kost geld.’
De klacht
Met de gekozen vorm van presenteren omzeilt adverteerder de wettelijke verplichting om te waarschuwen dat geld lenen geld kost. Deze manier doet zelfs vermoeden dat geld lenen bij lenen.nl goedkoper is dan bij anderen terwijl de rentegarantie slechts geldt voor één jaar en het renteverschil alleen voor dat jaar wordt terugbetaald. Verder is een doorlopend krediet van adverteerder op zijn minst even duur als bij een andere partij en geldt de garantie niet bij een persoonlijke lening. Ook blijkt het rentepercentage bij lenen.nl hoger dan bijvoorbeeld bij Santander, een andere geldverstrekker.
Het verweer
Adverteerder bezigt in de televisiecommercial de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’ conform de eisen die de wet daaraan stelt. De in de commercial gebezigde mededeling ‘Ja, maar daar hebben wij natuurlijk rekening mee gehouden’ ontkracht deze waarschuwing niet. Het geeft juist aan dat de klanten in de commercial zich bewust zijn van het feit dat lenen geld kost. Met de uitspraak ‘Je ziet het, met lenen.nl kan het wel’ wordt geenszins beoogd een – impliciete – vergelijking te maken met andere aanbieders, zoals klager stelt. Hiermee wordt slechts de mogelijkheid getoond dat men door middel van een lening bij adverteerder bepaalde producten wel kan aanschaffen. Ook pretendeert adverteerder niet de laagste rente aan te bieden. Adverteerder garandeert alleen dat klanten gedurende een jaar het renteverschil met andere aanbieders betaald krijgen. De commercial bevat tot slot de vermelding dat de laagste rente garantie van toepassing is op een Doorlopend Krediet en dus niet op een Persoonlijke Lening. Gelet op het bovenstaande is adverteerder van oordeel dat geen sprake is van strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het oordeel van de Commissie
Vanaf 1 april 2009 zijn financiële ondernemingen verplicht in reclame-uitingen voor krediet een waarschuwing op te nemen over de gevolgen die aan dit krediet verbonden zijn. De Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen (Nrgfo) bevat de regels voor het opnemen van een waarschuwingszin in combinatie met een waar-schuwingssymbool in reclame-uitingen voor krediet. De waarschuwingszin luidt: ‘Let op! Geld lenen kost geld!’. Adverteerder heeft tijdens de gehele duur van de televisiecommercial de wettelijk verplichte waarschuwingszin en het -symbool getoond. Daarmee voldoet de waarschuwing aan de eisen die de wet daaraan stelt. Voorts is de Commissie van oordeel dat de waarschuwing niet wordt ‘ontkracht’ door het feit dat in het gesprek wordt ingehaakt op de wettelijk verplichte boodschap. Gelet hierop, acht de Commissie de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.