a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00213

Datum:

16-04-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Huis-aan-huisbladen

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in de Heusdense Courant van 25 februari 2009, waarin adverteerder reclame maakt voor de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D. In de advertentie staat onder meer:

”De schoonste SUV van Nederland (…) De ANWB en ADAC hebben onlangs de jaarlijkse ECO-test gepubliceerd. Uit deze test is gebleken dat de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D de schoonste SUV van Nederland is. En daar zijn wij natuurlijk heel erg trots op. Zo trots dat we u graag uitnodigen om zelf te ervaren hoe schoon de Outlander is.”

 

De klacht

 

In de advertentie wordt het woord schoon gebruikt. Al diverse keren heeft de Commissie beslist dat de absolute term “schoon” niet mag worden gebruikt in reclame voor auto’s. De consument beschikt niet over meetapparatuur om vast te stellen hoe ”schoon” de auto is.

 

Het verweer

 

In de advertentie staat dat uit onderzoek van de ANWB en ADAC is gebleken dat van alle SUV’s de Mitsubishi Outlander als schoonste is getest. Nu deze auto wordt vergeleken met soortgenoten, is sprake van een relatieve claim. De claim is gebaseerd op een gerenommeerd onderzoek.

 

Het oordeel van de Commissie

 

a)   Uit de reclame-uiting blijkt dat de claim “de schoonste SUV” uitsluitend ten opzichte van andere auto’s van het type SUV wordt gebruikt, zodat sprake is van een duidelijke nuancering. Klager heeft niet betwist dat uit de door adverteerder genoemde onderzoeken is gebleken dat de Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D relatief “de schoonste SUV” is die momenteel in Nederland te koop is. De Commissie stelt daarom vast dat deze claim aantoonbaar juist is.

Op grond van het voorgaande is de tekst ”De schoonste SUV van Nederland” niet in strijd met artikel 3 MRC of enige andere bepaling van de Nederlandse Reclame Code.

b)   De tekst “Zo trots dat we u graag uitnodigen om zelf te ervaren hoe schoon de Outlan-der is” dient naar het oordeel van de Commissie als een zelfstandige mededeling te worden beschouwd. Hier wordt immers niet verwezen naar de hiervoor bedoelde onderzoeken van de ANWB en ADAC, maar wordt de consument uitgenodigd om zelf te ervaren “hoe schoon” de onderhavige auto is. De gemiddelde consument is echter niet in staat om zelf proefondervindelijk vast te stellen in hoeverre een auto “schoon” is. Daardoor is sprake van een claim die de consument misleidt over milieuaspecten van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 2 MRC en die tevens in strijd met artikel 3 MRC is, nu niet is onderbouwd dat de desbetreffende auto in absolute zin als “schoon” kan worden beschouwd. Voorts is de hier bedoelde tekst in strijd met artikel 3 van de Code voor Personenauto’s (CVP) omdat ingevolge dit artikel het gebruik van termen waarmee de auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product dient te worden vermeden.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de onder b) bedoelde tekst in strijd met

de artikelen 2 en 3 van de MRC alsmede met artikel 3 CVP. De Commissie beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken