De bestreden uiting
Het betreft een uiting in het Haarlems Dagblad van 27 juni 2012 op een krantenpagina, aan de bovenzijde van welke pagina onder de klein gedrukte letters “Advertorial” in groot gedrukte letters staat:
“Goed op Weg”.
In de uiting staat onder de foto van een Mercedes-Benz G 63 AMG:
“De Mercedes-Benz G 63 AMG ziet er gewelddadig uit – en is dat ook”.
Daaronder staat onder de aanhef:
“Gewelddadig
Test Mercedes-Benz G 63 AMG”
onder meer:
“Mag je het gewelddadig noemen? Bijna wel, al bepaalt natuurlijk de bestuurder zelf wat hij doet met al dat vermogen. In elk geval heeft Mercedes-Benz twee supersnelle versies toegevoegd aan het gamma van de vernieuwde G-klasse: de G 63 AMG en de G 65 AMG.
Wij reden in de Franse Alpen, waar (….). Geen gebied waar je als een razende doorheen rijdt, je wilt genieten van de natuur. Maar de G-klasse roept onvermoede driften in jezelf boven. Het is geweldig om het gaspedaal in te trappen, om te genieten van het vermogen van 400 kW. Het roffelende geluid van de uitlaat geeft een enorme kick. Kortom: het is een hemelse en ook bijna gewelddadige ervaring. Waarbij je weet dat het goed is dat je de sleutels na de testrit moet inleveren, zo’n auto kun je niet of nauwelijks gewoon rijden, dat vergt een zelfbeheersing die je van niemand kunt verwachten”.
De klacht
Het woord “Gewelddadig” is de blikvanger van de advertentie. Voorts wordt dit begrip in de tekst van de uiting zodanig herhaald en onderbouwd, dat onmiskenbaar wordt ingespeeld op agressiviteit in het rijgedrag.
Het verweer van Mercedes
De klacht heeft betrekking op een artikel in het Haarlems Dagblad. De journalist die het artikel heeft geschreven, is de aangewezen persoon om op de klacht te reageren.
Het woord “gewelddadig” uit de autorecensie maakt geen deel uit van officiële reclame-uitingen voor dit type G-Klasse van Mercedes.
Het verweer van Het Haarlems Dagblad
De uiting is geen reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), maar een artikel op de “Goed op weg” pagina. Op deze pagina plaatsen adverteerders advertenties tussen artikelen over mobiliteit. Het bestreden artikel, waarin een nieuw model Mercedes wordt besproken, is gemaakt door een onafhankelijk tekstbureau en bevat dan ook geen aansporing tot koop. Mercedes had geen invloed op het artikel en betaalde HDC Media daar ook niet voor.
De advertenties voor Reco Autoschadegroep en Peugeot, die wel als reclame kunnen worden aangemerkt, staan duidelijk herkenbaar en afgebakend op de bewuste pagina.
Aangezien de klacht niet verder is onderbouwd, is niet duidelijk welke bepaling(en) van de NRC klaagster overtreden acht. Voor zover de Commissie de uiting als reclame mocht aanmerken, meent HDC Media dat deze uiting niet in strijd is met de NRC. Volledigheidshalve voert HDC Media aan dat de Code voor Personenauto’s (CvP) niet van toepassing is, omdat HDC Media geen deel uitmaakt van de branche zoals bedoeld in sectie 2 sub a CvP en hierdoor niet gebonden is aan de bepalingen van de CvP.
Het oordeel van de Commissie
Bovenaan de pagina waarvan de bestreden uiting deel uitmaakt, staat “Advertorial”, op zodanige wijze dat naar het oordeel van de Commissie de gehele pagina als advertorial moet worden aangemerkt. Niet voldoende duidelijk is dat de pagina -zoals aangevoerd namens Het Haarlems Dagblad- enerzijds advertenties bevat en anderzijds artikelen over mobiliteit.
De bestreden uiting over de Mercedes-Benz G 63 AMG houdt onmiskenbaar een aanprijzing in van deze auto en naar het oordeel van de Commissie dient Mercedes in dit geval, waarin sprake is van een advertorial, als adverteerder te worden aangemerkt. Daarbij acht de Commissie het niet van belang of de uiting al dan niet tegen betaling is geplaatst.
De Commissie vat de klacht op in die zin dat de reclame appelleert aan of oproept tot agressief of verkeersonveilig gedrag als bedoeld in artikel 3 CvP. De Commissie acht deze klacht ongegrond. Naar haar oordeel verwijst de tekst van de uiting niet in ernst naar agressief of verkeersonveilig gedrag, maar is er sprake van in reclame niet ongebruikelijke en toelaatbare overdrijving.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.