De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op http://amperamobile.nl/?action=page&url=lovetoload.html.
Daarin staat onder meer:
“NU MET GRATIS LAADPUNT THUIS EN OP HET WERK.
Uw Opel Ampera wilt u natuurlijk zorgeloos kunnen opladen, vooral op die plaatsen waar u vaak bent. Om dit verder te vereenvoudigen, biedt Opel u nu, in samenwerking met The New Motion, het ‘Love to Load-pakket’ aan bij aankoop van een Opel Ampera. Geheel gratis! Oftewel een Lolo smart laadpunt thuis en op het werk – inclusief installatie – met een voordeel van € 2.600,-”.
De klacht
Klager heeft een Opel Ampera besteld op basis van de aanbieding “NU MET GRATIS LAADPUNT THUIS EN OP HET WERK”.
Aan het laadpunt thuis zijn geen voorwaarden verbonden, maar voor het laadpunt op het werk blijkt de voorwaarde te gelden dat dit een openbaar laadpunt wordt, dat voor iedereen die hiervan gebruik wil maken toegankelijk is, ongeacht of het laadpunt op een privéterrein staat.
Klagers bezwaar tegen de uiting is dat daarin niet duidelijk is verwoord dat er voorwaarden aan het aanbod verbonden zijn, bijvoorbeeld door middel van een asterisk die verwijst naar kleine lettertjes.
In het geval van klager doet zich nu de situatie voor dat klager zelf de kosten van de tweede laadpaal dient te betalen.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Het klopt dat er enkele voorwaarden van toepassing zijn op het oplaadpunt op het werk. Om die reden heeft adverteerder per 1 januari 2013 in alle communicatie-uitingen het woord ‘gratis’ verwijderd en de actievoorwaarden op de website en in printuitingen duidelijker vermeld.
De klacht dateert van 14 januari 2013, maar klager verwijst naar communicatie van enkele weken/maanden daarvoor. Adverteerder spreekt nu niet meer over “GRATIS laadpunten”, maar stelt: “Tijdelijk met een laadpunt thuis en op het werk”.
Anders dan klager stelt, zijn ook aan het laadpunt thuis voorwaarden verbonden. Deze zijn bekend bij de Opel dealer en staan op opel.nl.
De mondelinge behandeling
Klager heeft zijn standpunt mondeling toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting is zonder voorbehoud vermeld: “NU MET GRATIS LAADPUNT THUIS EN OP HET WERK” en “GRATIS LAADPUNT THUIS EN OP HET WERK”. Naar adverteerder erkent, zijn aan dit aanbod voorwaarden verbonden. Blijkens de zowel bij de klacht als het verweer overgelegde voorwaarden is één van die voorwaarden dat het zogenaamde Lolo Smart laadpunt op de werklocatie bereikbaar is “voor gebruikers van andere elektrische voertuigen wanneer de Ampera niet geladen wordt”. Ter vergadering heeft klager meegedeeld dat dit ertoe kan leiden dat men in de rij staat bij, naar klager heeft gesteld, het “eigen laadpunt”.
Naar het oordeel van de Commissie betreft bovengenoemde voorwaarde een belangrijke beperkende voorwaarde die duidelijk uit de uiting dient te blijken. Nu een verwijzing naar deze voorwaarde ontbreekt, bijvoorbeeld door middel van een asterisk bij de mededeling “NU MET GRATIS LAADPUNT THUIS EN OP HET WERK”, is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
De Commissie heeft nota genomen van de mededeling van adverteerder dat zij per 1 januari 2013 op onder meer haar website de actievoorwaarden duidelijker heeft vermeld.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.