a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2010/00549

Datum:

30-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de verpakking van Persil Eco Power.

 

Op de voorzijde staat onder de aanhef: “Ecologisch Wasmiddel” onder meer

–       in kleinere letters: “oppervlakte actieve stoffen” en

–       in grotere letters: “100% biologisch afbreekbaar”.

 

De klacht

 

Er wordt geclaimd dat het om een milieuvriendelijk product gaat. Het product is wellicht milieuvriendelijker dan de “de gewone variant”, maar niet milieuvriendelijk. De verpakking doet vermoeden dat de ingrediënten 100% natuurlijk en daarmee afbreekbaar zijn. Leest men de verpakking goed, dan blijkt deze 100% natuurlijkheid alleen betrekking te hebben op de oppervlakte actieve stoffen.

Klaagster acht de verpakking misleidend.

 

Bij e-mail van 23 juli 2010 heeft klaagster haar klacht aldus samengevat dat wordt aangegeven dat het product 100% ecologisch is, terwijl dit alleen geldt voor de oppervlakte actieve stoffen, waarvan het percentage erg klein is, ten opzichte van de andere ingrediënten. 

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Op de verpakking is duidelijk vermeld dat de claim “oppervlakte actieve stoffen 100% biologisch afbreekbaar” betrekking heeft op de oppervlakte actieve stoffen en niet op het hele product.

Een vloeibaar wasmiddel bestaat uit water, minerale en organische bestanddelen. De organische bestanddelen, die ongeveer 97% van de receptuur uitmaken (water niet inbegrepen), bestaan uit oppervlakte actieve stoffen (ongeveer 67% van de receptuur), enzymen, oplosmiddelen, optische witmiddelen, polymeren, fosfonaten, zeep en parfum. Ongeveer 97% van de actieve organische bestanddelen van het product zijn gemakkelijk afbreekbaar, een uitzonderlijk goed resultaat. In de huidige stand van de technologie bevatten alle wasmiddelen bestanddelen die niet afbreekbaar zijn, ecologische middelen inbegrepen.

De wettelijke norm inzake afbreekbaarheid van oppervlakte actieve stoffen is 60 tot 70% in aërobie (=een omgeving waar zuurstof aanwezig is). De oppervlakte actieve stoffen in Persil Eco Power breken niet alleen volledig af in aërobie, maar ook in anaërobe omstandigheden (waar geen zuurstof aanwezig is). 

Adverteerder meent dat de uiting in overeenstemming is met de artikelen 4 en 5 van de Milieu Reclame Code (MRC).     

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Voor zover klaagster stelt dat de gewraakte verpakking doet vermoeden dat de ingrediënten 100% natuurlijk zijn, acht de Commissie de klacht ongegrond; op de verpakking wordt met betrekking tot de ingrediënten van Persil Eco Power niet gesproken over “100% natuurlijk”, noch wordt naar het oordeel gesuggereerd dat die ingrediënten 100% natuurlijk zijn.

 

Met betrekking tot klaagsters bezwaar omtrent de afbreekbaarheid overweegt de Commissie het volgende.

Artikel 4 MRC luidt:

“Indien milieuclaims uitsluitend of vrijwel uitsluitend betrekking hebben op bepaalde bestanddelen of aspecten van de aangeprezen producten, moet dit duidelijk tot uitdrukking komen”. 

Naar het oordeel van de Commissie is op de gewraakte verpakking niet voldoende duidelijk tot uitdrukking gebracht dat de op de voorzijde staande milieuclaim “100% biologisch afbreekbaar” uitsluitend betrekking heeft op de oppervlakte actieve stoffen van Persil Eco Power en niet op het hele product; de woorden “oppervlakte actieve stoffen” zijn in verhouding tot de tekst “100% biologisch afbreekbaar” dermate klein gedrukt, dat deze gemakkelijk aan de aandacht van de gemiddelde consument kunnen ontsnappen.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 4 MRC.

Aan dit oordeel doet niet af dat op de achterzijde van de verpakking is vermeld dat 100% van de “oppervlakte-actieve stoffen” biologisch afbreekbaar is. 

 

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 4 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst zij de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken