De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor het product Airwick Freshmatic.
Bij de beelden van een vrouw die gebruik maakt van een aantal spuitbussen achter elkaar, om de lucht in haar huis te verfrissen, en van een Airwick Freshmatic, wordt onder meer gezegd:
“Anders dan verfrissers die kunnen teleurstellen, zorgt Airwick Freshmatic voor een heerlijke frisse lucht om je heen” en “Bovendien gaat één navulling even lang mee als 55 verstuivers”.
Intussen verschijnen achtereenvolgens de volgende teksten in beeld:
“Airwick Freshmatic in laagste frequentie vs. 4 seconden verstuiving met 100% natuurlijke Airwick verstuiver” en “1 Freshmatic navulling = 55 luchtverfrisser verstuivers”.
De klacht
De mededeling dat een navulling Airwick Freshmatic even lang meegaat als 55 verstuivers is ongeloofwaardig en onjuist. Klager heeft zich miskocht aan het product, omdat hij “vrijwel maandelijks een nieuwe spuitbus nodig” heeft.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Met het oog op de duidelijkheid voor de consument bevat de uiting de volgende disclaimer in verband met de uitgevoerde test: “Airwick Freshmatic in laagste frequentie vs. 4 seconden verstuiving met 100% natuurlijke Airwick verstuiver”. De in de disclaimer opgenomen claim wordt ondersteund door wetenschappelijke testen.
Door de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van adverteerder zijn testen uitgevoerd om vast te stellen hoeveel langer een Airwick Freshmatic-vuling meegaat, vergeleken bij een Air Wick-spuitbus met 100% natuurlijk drijfgas. De statistische analyse bepaalde een gemiddeld aantal verstuivingen bij een vertrouwensinterval van 95%. Het uiteindelijke gemiddelde voor het aantal verstuivingen per Air Wick-spuitbus dat werd gebruikt voor de vergelijking bedroeg 45,13.
Gelet op de resultaten van de door voornoemde afdeling Onderzoek en Ontwikkeling uitgevoerde testen meent adverteerder dat de claim “1 Freshmatic-vulling gaat net zo lang mee als 55 klassieke spuitbussen” wordt ondersteund door verifieerbare gegevens.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden televisiereclame wordt gezegd: “Bovendien gaat één navulling even lang mee als 55 verstuivers”, zonder dat duidelijk wordt toegelicht op welke verstuivers adverteerder hier het oog heeft, noch op welke wijze de betreffende vergelijking is gemaakt. Wat dit betreft kan niet worden volstaan met de gedurende slechts korte tijd en klein in beeld gebrachte tekst: “Airwick Freshmatic in laagste frequentie vs. 4 seconden verstuiving met 100% natuurlijke Airwick verstuiver”.
Nog daargelaten dat niet is gesteld of gebleken dat uit onafhankelijk onderzoek volgt dat een navulling Airwick Freshmatic even lang meegaat als 55 verstuivers, acht de Commissie de reclame, gelet op het bovenstaande, voor de gemiddelde consument in elk geval onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het product Airwick Freshmatic. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Reclame Code Commissie [22 mei 2013]
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep:
De grieven
Het College vat de grieven als volgt samen.
De mededeling dat één navulling Airwick Freshmatic even lang mee gaat als 55 verstuivers dient aldus te worden opgevat, dat met één navulling (effectief) net zoveel kan worden verstoven als met 55 handbediende verstuivers. De interpretatie dat die mededeling betrekking zou hebben op de gebruiksduur van de producten, ofwel hoe lang zij meegaan in de tijd, is derhalve onjuist. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door de Research & Development afdeling van Reckitt Benckiser blijkt dat één navulling inderdaad even lang mee gaat als 55 verstuivers. Het betreft een onderzoek dat met alle waarborgen is omkleed. Het oordeel van de Commissie dat de onderbouwing zou moeten blijken uit onafhankelijk onderzoek, is onjuist. Eveneens heeft de Commissie ten onrechte geoordeeld dat niet is toegelicht op welke verstuivers de televisiecommercial betrekking zou hebben. Gedurende de gehele commercial is duidelijk en groot het logo van Airwick in beeld. Tijdens het laatste shot wordt een balans getoond met één Airwick Freshmatic aan de linkerkant van het beeld en 55 gewone verstuivers aan de rechterkant, en staat onder de 55 producten duidelijk vermeld: “Airwick Freshmatic in laagste frequentie vs. 4 seconden verstuiving met 100% natuurlijke Airwick verstuiver”. Hierdoor wordt voorts voldoende duidelijk beschreven op welke wijze de vergelijking is gemaakt. Reckitt Benckiser verwijst naar de beslissing van 23 mei 2013 van Autocontrol, Asociación para la Autoregulación de la Communicación Comercial (“de Spaanse Reclame Code Commissie”). In die beslissing heeft Autocontrol geoordeeld dat de mededeling dat één navulling Airwick Freshmatic even lang meegaat als 55 verstuivers juist en dus niet misleidend is. Autocontrol heeft het eigen onderzoek van Reckitt Benckiser wél als een goede onderbouwing van deze claim aanvaard, alsmede geoordeeld dat duidelijk is met welke producten de vergelijking wordt gemaakt.
Het antwoord in appel
Geïntimeerde heeft gemotiveerd verweer gevoerd.
De mondelinge behandeling
Mr. Vos licht het standpunt van Reckitt Benckiser toe aan de hand van pleitnotities. Geïntimeerde licht daarna zijn standpunt toe. Partijen handhaven hun standpunten.
Het oordeel van het College
1. Vooropgesteld wordt dat de inleidende klacht inhoudt dat de mededeling dat één navulling Airwick Freshmatic even lang meegaat als 55 verstuivers (spuitbussen) onjuist is, omdat men, gemeten in de tijd, veel langer met 55 verstuivers “doet” dan met één navulling Airwick Freshmatic. Reckitt Benckiser heeft dit laatste op zichzelf genomen niet betwist, maar stelt dat geïntimeerde bedoelde mededeling onjuist interpreteert. Volgens Reckitt Benckiser is duidelijk dat bedoelde mededeling uitsluitend betrekking kan hebben op het aantal sprays, en wel in deze zin dat met één navulling Airwick Freshmatic in feite net zoveel kan worden verstoven als met 55 spuitbussen (in de commercial nader omschreven als “100% natuurlijke Airwick verstuivers”). Het aantal sprays van één navulling Airwick Freshmatic (2.500 sprays van 0,1 ml) is volgens Reckitt Benckiser effectief gelijk aan dat van 55 spuitbussen indien daarmee telkens gedurende vier seconden (5,5 ml) wordt gesprayd.
2. Bij de vraag hoe de consument een bepaalde mededeling in een reclame-uiting zal opvatten, dient te worden uitgegaan van het gebruikelijke verwachtingspatroon van de gemiddelde, dat wil zeggen de redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument. Naar het oordeel van het College zal deze consument de mededeling dat een product “even lang meegaat” als andere producten aldus opvatten, dat in dit kader wordt verwezen naar de duur dat men het product kan gebruiken voordat het dient te worden vervangen. Deze mededeling bevat immers een tijdselement dat is gerelateerd aan de duur van het (mogelijke) gebruik. In de uiting wordt verder niet specifiek toegelicht dat de vergelijking tussen de genoemde soorten luchtverfrissers niet is bedoeld als een vergelijking in tijd, maar dat het uitsluitend gaat om een vergelijking van het aantal verstuivingen (sprays) per productsoort.
3. Dit laatste blijkt evenmin uit (de context van) de uiting, ook niet voor zover in het kader van de vergelijking tussen de productsoorten wordt verwezen naar de “laagste frequentie” van de Airwick Freshmatic ten opzichte van de “4 sec. verstuiving met 100% natuurlijke Airwick verstuiver” dan wel de volgende tekst is te zien: “1 Freshmatic navulling = 55 luchtverfrisser verstuivers”. Ook deze mededelingen kunnen, nu in de uiting op dit punt verder geen informatie wordt verschaft, zeer wel slaan op een vergelijking van de mogelijke gebruiksduur van de producten, en wel in deze zin dat een navulling Airwick Freshmatic pas hoeft te worden vervangen na een periode die gelijk is aan die waarin 55 spuitbussen zijn opgebruikt. Derhalve zal voor de gemiddelde consument niet duidelijk zijn dat Reckitt Benckiser in de televisiecommercial in feite bedoelt te stellen dat het aantal keren dat met één navul-ling Airwick Freshmatic kan worden gesprayd in feite gelijk is aan 55 spuitbussen.
4. Op grond van het voorgaande onderschrijft het College het oordeel van de Commissie dat de televisiecommercial geen duidelijke informatie bevat over de voordelen van het product. Daar komt bij dat de vergelijking de consument een voordeel voorspiegelt dat hij bij een normaal gebruik van het apparaat in de praktijk nooit zal behalen. In dit verband merkt het College op dat de Airwick Freshmatic kennelijk voor continu gebruik is bedoeld, in tegenstelling tot losse spuitbussen die naar behoefte worden gebruikt. Geïntimeerde heeft onweersproken gesteld dat in de laagste frequentie (één spray per 36 minuten) een navulling Airwick Freshmatic vier tot vijf weken mee gaat. De vergelijking die Reckitt Benckiser in de televisiecommercial maakt (“gaat even lang mee”) impliceert derhalve in feite een vergelijking met de situatie dat binnen dit tijdsbestek 55 spuitbussen luchtverfrisser worden leeggespoten met dezelfde frequentie (per 36 minuten, dag en nacht) als waarin de Airwick Freshmatic automatisch sprayt, waarbij voor de spuitbussen vier seconden spray-tijd per keer wordt gehanteerd. Aldus wordt in de commercial van een onrealistische vergelijking uitgegaan. Dit zal de gemiddelde consument naar het oordeel van het College ontgaan.
5. De verwijzing door Reckitt Benckiser naar het oordeel van Autocontrol van 23 mei 2013 in de procedure die daar bekend is als Asunto N°102/R/ Mayo 2013, doet aan het voorgaande niet af. Het College heeft kennisgenomen van (de Engelse vertaling van) deze beslissing die betrekking heeft op een klacht over de Spaanstalige versie van de onderhavige televisiecommercial. Het College constateert dat Autocontrol, voor zover hier van belang, heeft vastgesteld dat in die procedure uitsluitend de uitgangspunten van de productvergelijking zijn aangevochten, en dan in het bijzonder de vraag of de consument met een spuitbus telkens 4 seconden sprayt. De mededeling dat één navulling Airwick Freshmatic even lang meegaat als 55 verstuivers is, zoals Autocontrol opmerkt, als zodanig niet in die procedure betwist. Autocontrol is vervolgens van de juistheid van de mededeling uitgegaan. Daarmee wijkt de door Autocontrol beoordeelde klacht wezenlijk af van de in deze procedure te beoordelen klacht, die specifiek ziet op de interpretatie van de uiting. Nu dit aspect bij Autocontrol niet aan de orde is geweest, gaat het College aan de afwijzing van de klacht door deze instantie voorbij.
6. Uit het voorgaande volgt dat de gemiddelde consument wordt misleid doordat de uiting onduidelijk is over de voordelen van de Airwick Freshmatic, en daarmee over een van de voornaamste kenmerken van dit product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code. Aannemelijk is dat deze consument op grond van de onjuiste verwachting dat één navulling Airwick Freshmatic in tijd even lang meegaat als 55 spuitbussen, ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen.
7. Of naar aanleiding van het door Reckitt Benckiser zelf uitgevoerde onderzoek kan worden aangenomen dat met een navulling Airwick Freshmatic effectief even veel kan worden verstoven als met 55 spuitbussen “100% natuurlijke Airwick verstuivers” doet op grond van het voorgaande niet ter zake. Het antwoord op deze vraag kan de misleiding immers niet wegnemen. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing van het College van Beroep [30 juli 2013]
Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.