a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2018/00078

Datum:

28-03-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie in de Tilburgse Koerier van 25 januari 2018. Daarin staat onder de aanhef “Regio’s grootste slaapwinkel” en naast de tekst:

“bed

 BEHAVIOUR

 Quality beds by Coenen”

de foto van het van een (half) naakte slapende jonge vrouw, liggend tussen een aantal wolven.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

De uiting, die een “naakt jong meisje” toont, “liggend in een kluwen zwarte honden”, heeft een ongepaste seksuele uitstraling met een “morbide twist”, aldus klaagster. Naar haar mening “flirt” adverteerder in dit geval “met kinderporno”.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder is dealer van het Belgische topmerk in bedden “Magnitude” en maakt reclame met het beeld en logo van dat merk, zoals dat in de meubelsector gebruikelijk is. Voor een toelichting op het in de uiting gebruikte beeld verwijst adverteerder naar de bijlage bij het verweer, afkomstig van Magnitude. In die toelichting is onder meer het volgende meegedeeld.

Gekozen is voor een allegorisch beeld met een vrouw als centrale figuur. Evenals in een eerdere campagne gaat Magnitude uit van een dualiteit. Voorheen was er de tegenstelling man – vrouw, nu staan mens en dier tegenover elkaar. De wolf, als uitgesproken nachtdier, is daarbij een evidente keuze, omdat het beeld een nieuw spanningsveld oproept tussen agressie en gevaar, maar anderzijds ook refereert aan  het tactiele, met name de warme en zachte vacht van de wolf, aldus adverteerder.

Levensbedreigend tegenover het geven van nieuw leven.

Door het bewuste beeld wordt men ook iets dichter bij de natuur gebracht, in die zin dat  niet alleen naar het gebruik van natuurlijke en hoogkwalitatieve materialen wordt verwezen, maar ook uiting wordt gegeven aan de “gekende stielkennis” en het vakmanschap van Magnitude: 100% handmade.

Met deze printcampagne positioneert Magnitude zich als het unieke bedconcept dat je in toelaat je hoogstpersoonlijke luxebed te creëren.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.

Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de Commissie de wijze waarop in dit geval producten van een “slaapwinkel”, meer in het bijzonder bedden, worden aangeprezen, niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. De uiting bevat een geromantiseerde afbeelding van een (half) naakte slapende jonge vrouw, die ontspannen tussen een aantal wolven ligt. Van een seksuele uitstraling met een “morbide twist” dan wel een verwijzing naar seks, of meer in het bijzonder kinderporno, is geen sprake.

Dat niet iedereen de uiting zal waarderen, maakt het oordeel van de Commissie niet anders.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken