a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2018/00688

Datum:

09-10-2018

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial voor Vanish Gold waarin wordt gezegd: “Iedere bruiloft die ik plan, moet perfect zijn. En al helemaal omdat het dé grote dag van mijn zus was. En grauwwit, dat kan natuurlijk niet. Dus om alles weer helderwit te krijgen, gebruik ik Vanish Gold voor wit. Het was echt geweldig om haar een perfecte witte bruiloft te geven. Vanish Gold voor wit.”

 

De klacht

In de televisiecommercial vertelt een witte weddingplanner over de bruiloft van haar witte zus. De reclame zet duidelijk in op ‘wit’. Adverteerder suggereert daardoor dat een witte weddingplanner meer verstand van zaken heeft dan een niet-witte of allochtone. Klaagster, die zelf een weddingplanner was en werkte met een team vrouwen met verschillende etnische achtergronden, vindt dit vernederend en racistisch. Dat iemand wit is, wil niet zeggen dat die persoon beter opgeleid of professioneler is of meer verstand van zaken heeft dan een niet-witte of allochtone weddingplanner. Adverteerder bevestigt hiermee de vooroordelen en maakt zich schuldig aan discriminatie en racisme.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial valt de nadruk op ‘wit’. Dit is echter onmiskenbaar niet bedoeld als een verwijzing naar huidskleur, zoals klaagster meent. In de televisiecommercial wordt door de verwijzing naar ‘wit’ uitsluitend de functie van Vanish Gold onder de aandacht van de kijker gebracht, te weten een product dat specifiek is bedoeld voor de ‘witte was’ en dat vergrauwen van deze was zou voorkomen. Dit wordt in de televisiecommercial uitgebeeld door diverse witte lakens te tonen mede in combinatie met een laken met een grauwe kleur. Op grond van het voorgaande treft de parallel die klaagster trekt met huidskleur geen doel. Het enkele feit dat in de televisiecommercial uitsluitend ‘witte’ mensen zijn te zien, doet verder niet ter zake. Dit staat geheel los van de aanprijzing van Vanish Gold als wasmiddel voor de ‘witte was’. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken