De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor SodaStream, een combinatie van een apparaat dat water ‘sprankelend’ maakt en een plastic fles. Daarbij wordt gezegd: “Een druk op de knop en simpel kraanwater bruist”. Vervolgens wordt ingegaan op de bijbehorende fles door te zeggen dat deze herbruikbaar is en een groot aantal plastic flessen vervangt. Dit laatste wordt uitgebeeld door een grote zak gevuld met lege plastic flessen. Tot slot wordt gezegd: “Help mee aan een wereld zonder wegwerpplastic”, hetgeen ook als tekst in beeld verschijnt.
Samenvatting van de klacht
Klager maakt bezwaar tegen de mededeling dat met een druk op de knop kraanwater bruist. Hiervoor is namelijk een gaspatroon nodig die € 34,95 kost en die regelmatig moet worden vervangen. Dit wordt niet vermeld. De herbruikbare fles zorgt voor milieuwinst maar het in de atmosfeer brengen van extra CO2 natuurlijk niet. Ook in dat opzicht is sprake van misleiding.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt een apparaat aangeprezen dat kraanwater kan doen bruisen. Dat, zoals klager stelt, hiervoor een gaspatroon van € 34,95 nodig is die regelmatig moet worden vervangen, is geen informatie die reeds in de televisiecommercial hoeft te worden vermeld. De televisiecommercial noemt geen prijzen maar toont slechts de mogelijkheden van het apparaat en het feit dat deze over een herbruikbare fles beschikt. Dat volgens klager door het apparaat CO2 in de lucht wordt gebracht, ontneemt adverteerder niet het recht erop te wijzen dat de fles herbruikbaar is.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.