De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding van het product “Roundup AC onkruidvrij” in een folder van GroenRijk. Hierin staat onder meer:
“Roundup onkruidvrij.
Verantwoord tuinieren.
Zonder glyfosaat. Met zeer snelle werking.
Fles 270 ml”
Samenvatting van de klacht
De uiting is misleidend omdat Roundup wel glyfosaat bevat en daarmee kan niet gesproken worden van verantwoord tuinieren.
Samenvatting van het verweer
De rode variant van het Roundupproduct uit de betreffende folder van GroenRijk, waar de klacht zich tegen richt, is wel degelijk vrij van glyfosaat, zoals ook nadrukkelijk op de voorzijde van het product staat. Ter onderbouwing heeft adverteerder een afbeelding overgelegd van het etiket van het product, waarop staat dat de werkzame stof nonaanzuur betreft en niet glyfosaat.
Nadere informatie
De voorzitter heeft opgemerkt dat de door klaagster overgelegde uiting een andere verpakking toont dan de foto die bij het verweer is overgelegd. Adverteerder is in verband daarmee in de gelegenheid gesteld het verweer alsnog op het juiste etiket af te stemmen.
Reactie van adverteerder
In de door klaagster overlegde uiting is een verpakking te zien van het kant-en-klare product “Roundup AC Onkruidvrij”. In de bij het verweer behorende foto is het label te zien van het geconcentreerde product “Roundup PA Onkruidvrij. Met dit etiket wordt het product uiteindelijk aangeboden in de winkel van adverteerder. Adverteerder neemt aan dat er een afbeelding van een tijdelijk etiket in de folder terecht is gekomen. Dit maakt het verweer echter niet anders. Het aanbod in de folder is de snelwerkende onkruidbestrijder op natuurlijke basis (zonder glyfosaat).
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat het product in de bestreden reclame-uiting geen glyfosaat bevat. Gelet hierop kan de reclame-uiting niet onjuist of misleidend worden geacht.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.