De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding van een kasjmier pullover voor € 34,99 op adverteerders website www.aldi.nl. Onder de afbeelding van de betreffende pullover in verschillende kleuren staat:
“ – pullover met V-hals
– 47% wol, 25% viscose, 20% polyamide en 8% kasjmier
– maten: M t/m XL”.
De klacht
Klager vraagt zich af of een pullover mag worden aangeprezen als “kasjmier” terwijl deze slechts 8% kasjmier bevat en het grootste bestanddeel 47% wol betreft. Kasjmier geeft de indruk dat het om natuurlijke stoffen gaat, terwijl er in dit geval ook twee soorten kunststoffen verwerkt zijn in de pullover.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig voor de beslissing wordt hierna op het verweer ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen en overweegt daartoe het volgende.
Bij de beslissing om de voor € 34,99 aangeboden pullover al dan niet te kopen, dient niet alleen worden uitgegaan van de aanduiding “kasjmier pullover”, maar moet ook de verdere informatie omtrent de samenstelling ervan worden meegenomen. In de bestreden uiting wordt duidelijk vermeld uit welke bestanddelen de aangeprezen pullover bestaat en welke hoeveelheden van ieder bestanddeel in de pullover zijn verwerkt. Nu kasjmier het meest bijzondere bestanddeel van de pullover vormt, is naar het oordeel van de voorzitter de aanduiding “kasjmier pullover” niet misleidend, ook al bevat de pullover slechts 8% kasjmier.
Met de aanduiding “kasjmier” wordt niet gesteld of gesuggereerd dat de pullover slechts uit natuurlijke materialen bestaat.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.