De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame. Daarin wordt onder meer gezegd:
“Bij Eye Wish krijgt u altijd extra aandacht, maar alleen nu is het sale. Alle merkmonturen van 2017 zijn nu helemaal gratis. Kies uit topmerken als Boss en Michael Kors en betaal alleen de glazen”.
In beeld verschijnt onder meer:
“Sale
ALLE MERKMONTUREN VAN 2017 GRATIS
Kijk voor de voorwaarden op Eyewish.nl”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
In de commercial wordt gezegd dat merkmonturen “helemaal” gratis zouden zijn. Op de website van adverteerder staat echter in de kleine lettertjes dat de monturen tot maximaal € 200,- gratis zijn ofwel, aldus klaagster, voor een montuur van € 399,- betaal je € 199,-.
Klaagster legt afdrukken over van de website. Daarop staat onder meer:
“SALE: GRATIS MERKMONTUUR
Koop nu een bril en krijg uw merkmontuur tot € 200 helemaal gratis*. U betaalt alleen de glazen. U kiest uit de complete collectie van topmerken zoals Gucci, Boss en Ralph Lauren (…) ”.
De asterisk verwijst naar de mededeling:
“Aanbieding geldig tot en met 31 december 2017. Lees hier de voorwaarden”.
Onder “ACTIEVOORWAARDEN” staat vervolgens onder meer:
“• Voor monturen met een prijs hoger dan € 200 geldt een korting van € 200.
• De volgende merken zijn uitgesloten van de Sale: Dior, Bulgari, Posche Design, Tom Ford, Chloé, Etnia Barelona, Iyoko Inyake, Paul Smith, Saint Laurent en Urban by Eye Wish”.
Klaagster vindt de commercial, met name door het gebruik van het woord “helemaal” in combinatie met “gratis”, misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
In de televisiecommercial wordt inderdaad beloofd dat de klant een merkmontuur “helemaal” gratis krijgt. Dat is ook het geval. De klant hoeft alleen te betalen voor de glazen.
Natuurlijk kent de actie wel voorwaarden. Naar die voorwaarden, op eyewish.nl, wordt in de uiting verwezen. Op Eyewish.nl kan de klant direct klikken op de actie “Gratis merkmontuur”, waarbij de voorwaarden op een rij worden gezet. De kijker is dus op de hoogte van de voorwaarden. Uit deze voorwaarden blijkt dat de klant het merkmontuur helemaal gratis krijgt. Bij monturen van boven de € 200 krijgt de klant een korting van € 200. Ook in dat geval krijgt men dus een fikse korting, die meestal bijna het hele bedrag van het montuur bedraagt. In de meeste gevallen (bijna 2/3 van de volledige collectie) is het montuur helemaal gratis.
Adverteerder concludeert dat de zinsnede “helemaal gratis” niet misleidend is en dat de klacht moet worden afgewezen.
Het oordeel van de Commissie
In de commercial wordt onder meer gezegd dat alle merkmonturen van 2017 helemaal gratis zijn en wordt verwezen naar de voorwaarden op Eyewish.nl. Blijkens die door klaagster overgelegde actievoorwaarden, geldt in het kader van deze actie voor monturen met een prijs hoger dan € 200,- een korting van € 200,-. Dit betekent dat voor deze monturen enige betaling verschuldigd is, en dat deze dus niet gratis zijn.
Gelet op het bovenstaande gaat de uiting, waarin de absolute uitspraken “Alle merkmonturen van 2017 zijn helemaal gratis” en “ALLE MERKMONTUREN VAN 2017 GRATIS” worden gedaan, gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gegeven de absoluutheid van de mededeling dat alle merkmonturen van 2017 gratis zijn, maakt de verwijzing naar de actievoorwaarden dit oordeel niet anders. Hetzelfde geldt voor de stelling van adverteerder dat het montuur “in de meeste gevallen (bijna 2/3 van de volledige collectie)” helemaal gratis is. Of deze stelling juist is, kan daarom in het midden blijven.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.