De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klaagster verzonden brief in een envelop met daarop de tekst: “Retouradres: Siriusdreef 12, 2132 WT Hoofddorp” en “Laat deze brief niet aan je ouders lezen”.
In de brief staat – op briefpapier van KamerHulp – onder meer:
“Ouders niet in de buurt? Goed, dan kunnen we beginnen.
KamerHulp weet dat de kredietcrisis flinke gevolgen heeft voor jou als student. Meer dan 73% van de studenten heeft op dit moment moeite om aan het einde van de maand nog wat geld over te houden. Dat is 41% meer dan normaal. Naast het bieden van het grootste aan-tal bijbanen en tijdelijk banen van Nederland, is KamerHulp daarom voor jou op zoek gegaan naar een manier om je maandelijkse lasten omlaag te brengen. En dat is gelukt! In samenwerking met dé verzekeringsaanbieder voor hoger opgeleiden, National Academic, biedt KamerHulp een studenten-zorgverzekering voor maar € 78,90 per maand zonder éxtra eigen risico! Hoe dit werkt, leggen we je uit door middel van acht vragen en antwoorden. (…)
8. Waarom mag ik deze brief nou niet aan mijn ouders laten lezen?
Wij weten dat 63% van de studenten een extra financiële bijdrage ontvangt via hun ouders. Grote kans dus dat dit bij jou ook zo is. Het zou natuurlijk jammer zijn als de financiële meevaller van de studentenzorgverzekering door je ouders wordt ingehouden op je maandelijkse bijdrage. Aan de andere kant weten we ook dat bij 57% van de studenten de zorgverzekering door de ouders wordt betaald. Is dat bij jou ook zo, dan moet je deze brief misschien toch maar wél aan je ouders laten lezen. De studentenzorgverzekering van National Academic is namelijk een stuk goedkoper dan de premie die zij nu voor jou betalen en heeft de beste dekking voor studenten. (…)
Met vriendelijke groet,
KamerHulp en National Academic”
De klacht
De reclame-uiting zet studenten ertoe aan om hun ouders vals voor te lichten. Klaagster acht de reclame-uiting daarom in strijd met de goede smaak en het fatsoen alsmede in strijd met de goede zeden.
Het verweer van National Academic
National Academic heeft in samenwerking met KamerHulp een ziektekostenverzekering gelanceerd die speciaal is afgestemd op de gezamenlijke doelgroep. Daarbij is een aanpak gekozen om op een ludieke manier de student over dit aanbod te informeren. De wijze van adverteren is niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met een fatsoensnorm terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze norm. Met inachtneming daarvan is de Commissie van oordeel dat de onderhavige mailing de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt. Uit de reclame-uiting blijkt dat de oproep om de in de brief bedoelde financiële meevaller voor ouders te verzwijgen niet serieus is bedoeld. Uit de toonzetting van de brief volgt immers dat verweerders met die oproep slechts op een ludieke, op de specifieke doelgroep van studenten afgestemde, wijze willen duidelijk maken dat men geld kan besparen door te kiezen voor de zorgverzekering van National Academic. De Commissie is van oordeel dat verweerders daarbij de grenzen van het toelaatbare niet hebben overschreden. De Commissie heeft er overigens begrip voor dat niet iedereen de onderhavige reclame-uiting zal waarderen. Dat kan evenwel niet tot een andere uitkomst van deze procedure leiden.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.