De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial voor het product Lactacyd.
Aan het begin van de commercial wordt de vraag gesteld: “Je intieme zone reinigen met alleen water is voldoende. Fabel of feit?” Eén – kennelijk op straat geïnterviewde – vrouw antwoordt: “Feit”, een andere vrouw antwoordt: “Fabel”.
De voice-over zegt vervolgens:
“Je intieme zone heeft van nature een zure beschermingslaag tegen schadelijke bacteriën en infecties. Water alleen is niet voldoende om deze laag in balans te houden. De unieke formule van Lactacyd bevat melkzuur en lactoserum voor een optimale natuurlijke zuurbalans van je intieme zone. Lactacyd reinigt èn beschermt. Feit! Probeer het zelf.”
In beeld verschijnen, naast de afbeelding van enkele Lactacyd producten, de mededelingen “Vraag een gratis sample aan” en “vaginapagina.nl”.
De klacht
In de reclame wordt, zonder nadere informatie, als feit gesteld dat het reinigen van de vagina met water onvoldoende is. Evenals het product Lactacyd is water zeepvrij en pH-neutraal. Klaagster acht de commercial onjuist en/of misleidend, nu daarin de indruk wordt gewekt dat het alleen met Lactacyd mogelijk is de vagina goed te reinigen. Dit lijkt klaagster niet de boodschap die een producent van intiemverzorgingsproducten moet uitdragen. Voor de stelling dat de vagina alleen met Lactacyd goed gereinigd kan worden bestaat, voor zover klaagster bekend, geen wetenschappelijke onderbouwing. Ook op de website vaginapagina.nl, waarnaar in de commercial wordt verwezen, ontbreekt een wetenschappelijke onderbouwing voor adverteerders stelling.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Voor zover klaagster meent dat Lactacyd wordt aangeprezen voor inwendig gebruik, berust de klacht op een verkeerde veronderstelling. Lactacyd producten zijn alleen bestemd voor uitwendig gebruik.
Over de vraag of het gebruik van alleen water voldoende is voor het reinigen van de uitwendige vagina lopen de meningen flink uiteen, aldus adverteerder. De wijze van reiniging hangt samen met gewoonte, achtergrond, nationaliteit en traditie. In de commercial wordt uitdrukkelijk niet beweerd dat het reinigen met alleen water niet mogelijk of niet voldoende is. De kernboodschap van de commercial is consumenten erop attent te maken dat het, naast de (standaard) reiniging met water, ook van belang is om de natuurlijke zuurbalans van de uitwendige vaginale flora in stand te houden en dat Lactacyd door zijn samenstelling daarvoor het aangewezen product is. Voor zover de klacht ook de (beschermende) werking van Lactacyd producten betreft, verwijst adverteerder ter onderbouwing hiervan naar diverse wetenschappelijke studies, waaruit volgens adverteerder blijkt dat Lactacyd meer doet dan water. Lactacyd bevat de L-melkzuur bacterie en heeft een lagere pH-waarde (5,2) dan water, waardoor Lactacyd niet alleen reinigt, maar ook beschermt doordat het bijdraagt aan het in stand houden van de uitwendige vaginale flora. Voorts merkt adverteerder op dat Lactacyd als cosmetisch product voldoet aan alle wettelijke eisen die op basis van de Cosmeticaverordening (EG) 1223/2009 voor een dergelijk product gelden. Lactacyd is officieel genoteerd in het CPNP register en de samenstelling ervan voldoet aan de wettelijke normen, onder meer ten aanzien van veiligheid en werking. Alleen al het feit dat Lactacyd voldoet aan de definitie van een cosmetisch product (artikel 2 Cosmeticaverordening) impliceert dat het meer doet dan water, namelijk reinigen én beschermen, aldus adverteerder.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder wordt, mede aan de hand van overgelegde pleitnotities, nader toegelicht. Hierop wordt, voor zover nodig, ingegaan in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
1. Klaagster maakt bezwaar tegen de televisiecommercial, zo begrijpt de Commissie, omdat daarin volgens klaagster zonder onderbouwing wordt gesteld dat voor het reinigen van de vagina het gebruik van Lactacyd nodig is en alleen water onvoldoende is. Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen en zij overweegt daartoe het volgende.
2. Weliswaar begint de commercial met de vraag “Je intieme zone reinigen met alleen water is voldoende. Fabel of feit?”, maar uit het vervolg van de commercial is voldoende duidelijk dat Lactacyd niet slechts wordt aangeprezen ter reiniging van de ‘intieme zone’. Er wordt uitdrukkelijk gewezen op de formule van Lactacyd die de natuurlijke zure beschermingslaag tegen schadelijke bacteriën en infecties in balans houdt, waartoe “water alleen niet voldoende is”. Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk gemaakt dat volgens de commercial reiniging van de intieme zone met water weliswaar mogelijk is, maar water daarnaast niet de bescherming biedt die Lactacyd wel geeft.
3. Indien en voor zover klaagster met haar klacht tevens heeft bedoeld te stellen dat de geclaimde werking van Lactacyd producten in het algemeen niet wetenschappelijk onderbouwd is, wordt de klacht ook afgewezen. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder gemotiveerd gesteld dat Lactacyd een reinigende en beschermende werking heeft en heeft zij deze werking mede door verwijzing naar het notificatiedossier voldoende aannemelijk gemaakt.
4. Ten overvloede merkt de Commissie op dat zij naar aanleiding van andersluidende klachten tegen de onderhavige televisiecommercial adverteerder heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken (dossiers 2015/00954 en 2015/00954A). Dit leidt echter niet tot het oordeel dat de onderhavige klacht gegrond is.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.