a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2017/00265

Datum:

24-05-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial van Procter & Gamble, waarin het product Fixodent PLUS kleefpasta wordt aangeprezen.

De commercial toont een gedramatiseerde animatie van een vrouw die op een (deel)prothese van kiezen staat, terwijl wordt gezegd: “Uw kunstgebit líjkt goed te blijven zitten. Totdat het toch beweegt, van ’s ochtends (er verschijnt een soort mueslireep in beeld) tot ’s avonds (er verschijnt een stuk chocola. De prothese wiebelt en de vrouw valt ervan af). Genoeg is genoeg” (de vrouw klautert weer op het gebit). Het is tijd voor Fixodent PLUS kleefpasta.” Terwijl wordt gezegd “Slechts één keer aanbrengen voor een superieure grip tot het allerlaatste moment van de dag”, verschijnt onderin beeld de tekst “vs. Fixodent Original, tot 13u grip”. Nadat is te zien hoe de vrouw een hap van een appel neemt, verschijnt een verpakking Fixodent PLUS in beeld en zegt de voice-over: “Fixodent helpt uw kunstgebit beter te presteren zoals een natuurlijk gebit.” Onder de verpakking staat de volgende tekst: “Presteert beter zoals een natuurlijk gebit.”

 

De klacht

In de commercial wordt gesteld dat men door Fixodent superkleefpasta op een kunstgebit aan te brengen 24 uur lang kan bijten en eten zonder problemen. Klager heeft echter ervaren dat Fixodent superkleefpasta hoogstens twee uur werkt. Wordt binnen die tijd, bijvoorbeeld na een uur, iets gegeten wat een beetje harder is dan doorsnee eten – “bijvoorbeeld wat hardere extra belegen kaas” – dan raakt het kunstgebit al los. Daarom vindt klager de mededeling dat de kleefpasta het kunstgebit 24 uur op zijn plaats houdt misleidend. Hetzelfde geldt voor de bewering dat met Fixodent superkleefpasta kan worden gegeten alsof men het eigen gebit nog heeft.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Klager stelt dat het hem niet mogelijk is zijn gebit in te houden gedurende een periode van 24 uur en om gedurende deze periode in voedsel te bijten zonder dat zijn gebitsprothese los raakt. Tevens acht klager het misleidend dat wordt gezegd dat men door gebruik van Fixodent PLUS Dual Power kleefpasta zou kunnen eten alsof men nog over het eigen, natuurlijke gebit beschikt. Deze beweringen worden in de commercial echter niet gedaan. In de commercial wordt gezegd: “Met slechts één keer aanbrengen superieure grip tot het allerlaatste moment van de dag” en in beeld staat de disclaimer “vs. Fixodent Original, tot 13 uur grip”. De tijdsduur van de grip door gebruik van Fixodent PLUS Dual Power kleefpasta wordt duidelijk gesteld op “tot 13 uur”. Verder wordt (volgens adverteerder) in de commercial gezegd “Helpt het gebit meer zoals natuurlijke tanden presteren” en luidt de disclaimer onderin beeld: “Presteert beter zoals een natuurlijk gebit.” Hiermee wordt beweerd dat door gebruik van Fixodent PLUS het kunstgebit beter kan presteren, waardoor het meer zoals een natuurlijk gebit functioneert. Er wordt niet beweerd dat een kunstgebit hetzelfde zou zijn als een natuurlijk gebit.

In haar beslissing van 24 oktober 2016 (dossier 2016/00803 met betrekking tot een andere commercial voor Fixodent PLUS) heeft de Commissie geoordeeld dat de bewering dat Fixodent PLUS kleefpasta helpt om een kunstgebit beter te laten presteren in vergelijking met een kunstgebit dat zonder kleefpasta wordt gebruikt door de in dat dossier overgelegde onderzoeksresultaten voldoende was onderbouwd. De nu bij het verweer overgelegde klinische studie (“Study 20011122”) toont onder meer aan dat Fixodent PLUS Dual Power kleefpasta een significant betere bijtkracht geeft dan Fixodent Original, en resulteert in een vergroting in bijtkracht van 10x ten opzichte van de gemiddelde bijtkracht zonder gebruik van een kleefpasta. De studie toont aan dat een superieure grip van 13 uur mogelijk is en dat de bijtkracht van het kunstgebit tien maal groter kan worden dan wanneer een gebitsprothese zonder kleefpasta gedragen wordt, zodat de kleefpasta dus een kunstgebit beter helpt te presteren, “meer zoals een natuurlijk gebit”.

De ervaringen van klager met Fixodent PLUS zijn niet representatief voor dragers van een kunstgebit die de kleefpasta gebruiken, zoals wordt aangetoond in de aangehaalde studie. Wellicht is er bij klager sprake van een minder goed passende gebitsprothese, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de televisiecommercial waarin Fixodent PLUS kleefpasta wordt aangeprezen, omdat daarin volgens klager ten onrechte wordt beweerd dat een gebitsprothese dankzij de kleefpasta 24 uur lang goed blijft zitten en ermee kan worden gegeten alsof men het eigen gebit nog heeft.

2. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de commercial niet gezegd of gesuggereerd dat een kunstgebit bij gebruik van Fixodent PLUS 24 uur lang goed blijft zitten. Als tijdsduur waarin Fixodent PLUS “superieure grip” (ten opzichte van Fixodent Original) geeft, wordt genoemd: “tot het allerlaatste moment van de dag”, welke tijdsduur in een voldoende leesbare disclaimer onderin beeld uitdrukkelijk wordt gesteld op “tot 13 uur”. De Commissie acht door adverteerder aan de hand van genoemde onderzoeksresultaten voldoende aannemelijk gemaakt dat Fixodent PLUS kleefpasta daadwerkelijk gedurende maximaal 13 uur deze grip kan bewerkstelligen en aldus het kunstgebit “helpt beter te presteren zoals een natuurlijk gebit”. Voor zover de consument deze laatste mededeling in die zin zal uitleggen dat geen enkel verschil bestaat tussen een kunstgebit en een natuurlijk gebit, heeft de Commissie reeds in dossier 2016/00803 geoordeeld dat de commercial op dit punt niet misleidend is.

3. Dat volgens klager Fixodent PLUS zijn gebitsprothese slechts twee uur goed vast laat zitten, betekent niet dat daardoor de commercial misleidend is. Adverteerder heeft voldoende onderbouwd dat Fixodent PLUS de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven en niet kan worden uitgesloten dat klagers prothese door een andere oorzaak los raakt.

4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken