a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2018/00455

Datum:

06-08-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanprijzing van “Kanovaren Zwolle” op adverteerders website www.kanovarenzwolle.nl en op spandoeken die zijn aangebracht bij de verhuurlocatie van de kano’s.

Op de homepagina van de website staat, onder een tekening van “de route”, onder meer het volgende:

“Wist je dat je in zwolle zuid eindeloos kunt kanovaren door de sloten in de wijk en natuur. In april van 2018 zijn wij begonnen met kanoverhuur bij de Grand Café Zuijdt in Zwolle-Zuid nabij het winkelcentrum.

Er zijn diverse routes die je kunt varen. Van een kruip en sluip route, spelen varen route tot een ware uithoudingsroute waar het uiterste van je wordt gevraagd. Wij hebben diverse leuke kano’s te huur voor 3 personen tot 10 koppelbare kano’s die samen een lengte van bijna 25 meter kan bereiken. (…)”

Op de spandoeken is het logo van adverteerder afgebeeld met vermelding van het websiteadres en (op de uiting bij de ingang) het telefoonnummer.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Door de tekst op de website en de hoeveelheid reclame bij de verhuurlocatie wordt het kanovaren veel groter gepresenteerd dan wat in werkelijkheid mogelijk is. Volgens klaagster is geen sprake van “eindeloos kanovaren” over “diverse routes” en door de “natuur”. Er is slechts één korte vaarroute over een doodlopend water door een woonwijk en langs een spoorbaan. Op de website wordt echter de indruk gewekt dat men urenlang kan kanovaren door een natuurgebied, zoals bijvoorbeeld in Giethoorn het geval is. De reclame is misleidend, aldus klaagster.

 

Het verweer

Adverteerder voert aan, verkort en zakelijk weergegeven, dat zij zich in de uitingen op juiste wijze presenteert. Op de (kleine) spandoeken staat alleen het logo van adverteerder. Verder kan men daadwerkelijk eindeloos kanovaren door de natuur, zoals op de website staat. Adverteerder stelt, onder verwijzing naar de kanoroutekaart die bij het verweer is gevoegd, dat de kanoroute door Zwolle Zuid – met enkele overstappunten – minimaal 40 kilometer lang is. De meeste routes lopen niet dood, ook niet de door klaagster bedoelde route die minimaal 4 à 5 kilometer lang is. Het is mogelijk om op een bepaald punt uit de kano te stappen en aan de andere kant van het spoor de route te vervolgen. Dankzij het natuurbeleid van het waterschap zijn de slootkanten schuin aflopend, waardoor er veel groen is gekomen en de natuur meer vrijheid heeft gekregen, aldus adverteerder. Op de website wordt niet gezegd dat door een natuurgebied kan worden gevaren.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Beoordeeld moet worden of in de reclame die voor Kanovaren Zwolle op de website van adverteerder en via spandoeken bij de verhuurlocatie wordt gemaakt, onjuiste informatie wordt verstrekt over de kanovaarmogelijkheden die adverteerder aanbiedt, en de reclame om die reden misleidend is. De Commissie is van oordeel dat zulks niet het geval is en overweegt daartoe als volgt.

2.

Voor de gemiddelde consument is duidelijk dat de aanprijzing “eindeloos kanovaren” een kennelijke overdrijving is die niet letterlijk moet worden opgevat. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat er vanaf de verhuurlocatie verschillende kanovaarroutes zijn die, eventueel gecombineerd, een redelijke lengte hebben. Verder heeft adverteerder gemotiveerd bestreden dat de kanovaarroutes in het geheel niet door een natuurlijke omgeving gaan. Daarbij heeft adverteerder terecht aangevoerd dat op de website niet wordt gezegd of gesuggereerd dat de vaarroutes door een natuurgebied gaan. Naar het oordeel van de Commissie wordt de gemiddelde consument door de uiting op de website niet op het verkeerde been gezet ten aanzien van de omvang en de aantrekkelijkheid van de kanovaar-mogelijkheden die adverteerder aanbiedt. Dat een aantal (kleine) spandoeken bij de verhuurlocatie is aangebracht, maakt dit niet anders. De spandoeken bevatten slechts het logo van adverteerder en gegevens hoe adverteerder kan worden bereikt. Niet kan worden geoordeeld dat deze spandoeken door hun aantal de vaarmogelijkheden groter voorstellen dan die in werkelijkheid zijn.

3.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken