a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2008/01206

Datum:

15-01-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.studieplan.nl van adverteerder. Op de homepage van deze website worden “3 luxe hotelovernachtingen voor 2 personen in heel Europa!” aangeboden indien men zich bij adverteerder inschrijft voor een cursus. Door op de desbetreffende tekst te klikken, opent zich een nieuw scherm waarop onder meer staat:

“Geniet gratis van 3 luxe hotel overnachtingen!

Bij Studieplan kan iedereen studeren én slagen, voor de laagste lesgelden! Dankzij

de uitgekiende studiemethode doe je dat zelfstandig, in alle vrijheid. Wel zo ontspannen. Helemaal prettig is het natuurlijk om naast je studie te ontspannen in een luxe hotel!

3 Hotelovernachtingen voor 2 personen.

Schrijf daarom direct in voor de cursus van je keuze en ontvang gratis een Hotelbon Voucher. Daarmee verblijf je met 2 personen 4 dagen (3 nachten) in een uitstekend hotel. De enige voorwaarde is dat je ontbijt en dineert in het hotel. Dit kan al vanaf

€ 25,- per persoon per dag!”

Naast deze tekst staat een aantal foto’s met de tekst “Geniet gratis!”.

 

De klacht

Er is geen sprake van gratis hotelovernachtingen, omdat men verplicht is om ontbijt en lunch in het gekozen hotel te nuttigen. De uiting is misleidend en in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen.

 

Het verweer

Adverteerder communiceert op haar website duidelijk dat er bijkomende kosten zijn indien men van de aanbieding gebruik wenst te maken. Omdat deze kosten sterk kunnen variëren en afhangen van de hotelkeuze, noemt adverteerder een vanafprijs. Adverteerder sluit met haar actie aan bij het concept van Hotelplan Holiday.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Nu klager stelt dat de uiting misleidend is omdat adverteerder ten onrechte spreekt van gratis hotelovernachtingen, zal de Commissie de uiting toetsen aan de regeling van misleidende reclame in de Nederlandse Reclame Code in plaats van de Reclamecode Reisaanbiedingen.

2. Vaststaat dat men, zoals ook op het actiescherm staat, verplicht is om in het gekozen hotel te ontbijten en te dineren indien men van de “gratis” hotelovernachtingen gebruik wil maken. Dit kost minimaal € 25,– per persoon per dag. Er wordt geen uitzondering gemaakt voor het geval men geen gebruik maakt van het ontbijt en/of het diner. Zo wordt het aanbod dat met de ene hand “gratis” gegeven wordt met de andere hand teruggenomen. Naar het oordeel van de Commissie is onder deze omstandigheden geen sprake van “gratis” hotelovernachtingen. Men kan immers feitelijk slechts tegen betaling van minimaal € 25,– per persoon per dag in het gekozen hotel overnachten. Op grond hiervan is de Commissie van oordeel dat de gewraakte mededelingen op het actiescherm misleidend zijn in de zin van artikel 8.5 NRC (nieuw) in verbinding met punt 19 van de bij artikel 8.5 behorende bijlage 1 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Om die reden zijn deze mededelingen oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de gewraakte uitingen op het actiescherm in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken