a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2011/00900

Datum:

22-12-2011

Uitspraak:

Tussenbeslissing RCC

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De beoordeling

 

1)  De klacht heeft betrekking op een zogenaamde tell-a-friend actie op www.club­med-levens­genieter.nl, en ziet derhalve op een uiting die is gepubliceerd op een in Nederland geregis­treer­de web­site. Deze web­site is vrijwel volledig Nederlandstalig. Het­zelfde geldt voor de algeme­ne voor­waarden waar­naar op de website wordt verwezen. Blijk­baar is tevens voorzien in een Neder­lands­talig aan­spreekpunt voor vragen over de actie. De voorzitter is van oordeel dat de uiting aldus dus­danig op de Nederlandse consument is ge­richt, dat deze door de Commissie aan de in Nederland geldende regelingen (wetten en de Nederlandse Reclame Code) kan worden getoetst. Dienaangaande is het volgende van belang.

 

2)  Klaagster maakt bezwaar tegen het feit dat zij, om haar kansen te vergroten op het win­nen van een prijs, e-mailadressen van vrienden en familie aan adverteerder dient op te ge­ven. Volgens klaagster is dit in strijd met de “regeling” van tell-a-friend acties, nu een (kans   op) beloning wordt gesteld. Voorts stelt klaagster dat zij in strijd met bedoelde regeling geen inzage krijgt in het bericht dat namens haar wordt verzonden. Klaagster citeert hierbij de onderdelen 1 en 2 van de door haar bedoelde regeling.

 

3)  Blijkens het voorgaande beroept klaagster zich op het “Gezamenlijk rechts­oordeel van OPTA en CBP inzake “tell-a-friend systemen” op websites”. Dit “rechtsoordeel” heeft juri­disch de status van een beleidsregel en kan niet op één lijn worden gesteld met een wet­te­lijke regeling als bedoeld in ar­tikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Wel kan de Com­missie beoordelen of een reclame-uiting met daarin een tell-a-friend actie voldoet aan de eisen van de Code versprei­ding re­cla­me via e-mail (Code e-mail). De klacht heeft specifiek betrek­king op het onderwerp van deze code en kan geacht worden mede daarop te zijn ge­ba­seerd.

 

 

 

4)  Op grond van het voorgaande dient beoordeeld te worden of de actie voldoet aan de eisen van de Code e-mail. Dienaangaande is van belang hoe de uitvoering van de onder­havige actie plaats­vindt. Hier­over bestaat thans nog onvoldoende duidelijkheid. De voorzitter stelt adverteerder daarom in de gelegenheid nadere inlichtingen te verstrekken over de feitelijke uitvoering van de onderhavige tell-a-friend actie, in het bijzonder over de vraag of:

–     de naam van de natuurlijke persoon, op wiens initiatief de reclame via e-mail wordt ver­zon­den, in het “Van”-veld staat en

–     het “Reply To” veld het e-mailadres van bedoelde natuurlijke persoon bevat.

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter stelt adverteerder in de gelegenheid binnen veertien dagen na deze beslissing de hiervoor onder 4) bedoelde inlichtingen te verstrekken.

Houdt verder iedere beslissing aan.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken