De beoordeling
1) De klacht heeft betrekking op een zogenaamde tell-a-friend actie op www.clubmed-levensgenieter.nl, en ziet derhalve op een uiting die is gepubliceerd op een in Nederland geregistreerde website. Deze website is vrijwel volledig Nederlandstalig. Hetzelfde geldt voor de algemene voorwaarden waarnaar op de website wordt verwezen. Blijkbaar is tevens voorzien in een Nederlandstalig aanspreekpunt voor vragen over de actie. De voorzitter is van oordeel dat de uiting aldus dusdanig op de Nederlandse consument is gericht, dat deze door de Commissie aan de in Nederland geldende regelingen (wetten en de Nederlandse Reclame Code) kan worden getoetst. Dienaangaande is het volgende van belang.
2) Klaagster maakt bezwaar tegen het feit dat zij, om haar kansen te vergroten op het winnen van een prijs, e-mailadressen van vrienden en familie aan adverteerder dient op te geven. Volgens klaagster is dit in strijd met de “regeling” van tell-a-friend acties, nu een (kans op) beloning wordt gesteld. Voorts stelt klaagster dat zij in strijd met bedoelde regeling geen inzage krijgt in het bericht dat namens haar wordt verzonden. Klaagster citeert hierbij de onderdelen 1 en 2 van de door haar bedoelde regeling.
3) Blijkens het voorgaande beroept klaagster zich op het “Gezamenlijk rechtsoordeel van OPTA en CBP inzake “tell-a-friend systemen” op websites”. Dit “rechtsoordeel” heeft juridisch de status van een beleidsregel en kan niet op één lijn worden gesteld met een wettelijke regeling als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Wel kan de Commissie beoordelen of een reclame-uiting met daarin een tell-a-friend actie voldoet aan de eisen van de Code verspreiding reclame via e-mail (Code e-mail). De klacht heeft specifiek betrekking op het onderwerp van deze code en kan geacht worden mede daarop te zijn gebaseerd.
4) Op grond van het voorgaande dient beoordeeld te worden of de actie voldoet aan de eisen van de Code e-mail. Dienaangaande is van belang hoe de uitvoering van de onderhavige actie plaatsvindt. Hierover bestaat thans nog onvoldoende duidelijkheid. De voorzitter stelt adverteerder daarom in de gelegenheid nadere inlichtingen te verstrekken over de feitelijke uitvoering van de onderhavige tell-a-friend actie, in het bijzonder over de vraag of:
– de naam van de natuurlijke persoon, op wiens initiatief de reclame via e-mail wordt verzonden, in het “Van”-veld staat en
– het “Reply To” veld het e-mailadres van bedoelde natuurlijke persoon bevat.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter stelt adverteerder in de gelegenheid binnen veertien dagen na deze beslissing de hiervoor onder 4) bedoelde inlichtingen te verstrekken.
Houdt verder iedere beslissing aan.