De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op https:/l.ivisa.com/turkey-blog/het-visum-voor-turkije-voor-slechts-15-euro”.
Daarin staat onder de aanhef:
“HET VISUM VOOR TURKIJE VOOR SLECHTS 15 EURO” onder meer:
“Het visum voor Turkije voor slechts 15 euro
iVisa I Bijgewerkt op Feb 11, 2019
Turkije is een land dat ieder jaar duizenden Nederlanders en Belgen mag verwelkomen. (…..) Naast toeristen zijn er ook heel wat zakenmensen die elk jaar naar Turkije reizen. (…)
De vraag die we van al deze mensen vaak te horen krijgen, is wat het visum voor Turkije precies kost? Nou, je kan een visum voor Turkije al voor de prijs van 15 euro krijgen. Dit is natuurlijk enkel de prijs van het visum. Wil je het online aanvragen, dan betaal je ook nog een kleine servicebijdrage van ongeveer 15 euro. Al bij al is het visum voor Turkije met haar 15 euro op deze manier een van de goedkoopste visums die je wereldwijd kunt aanvragen. Voor deze prijs kan je het visum voor Turkije hier online aanvragen”
en
“15 euro voor het visum naar Turkije
Aangezien het budget bij een reis steeds een rol speelt, of het nu zakelijk of als toerist is, moeten ook de kosten van een visum worden ingecalculeerd.
Gelukkig zijn deze kosten voor het visum voor Turkije bijzonder laag. Zo kost het visum voor Turkije hier slechts 15 euro. ls 15 euro dan ook de totaalprijs? Nee, hierbij komen nog verwerkingskosten van iVisa. Deze bedragen ook ongeveer 15 euro, namelijk 20 Dollar. Door de betaling van deze verwerkingskosten hoef je zelf eigenlijk niets meer te doen of niets meer op te volgen. Een regeling die voor vele mensen als muziek in de oren zal klinken. Uit ondervinding weten we namelijk dat veel mensen opzien tegen het aanvragen en continu opvolgen van de status. Via iVisa krijg je nu de mogelijkheid om tegen een kleine extra bijdrage al deze zaken uit handen te geven zodat je zorgeloos naar je reis naar Turkije kunt toeleven. Klinkt dat niet geweldig?
Wat iVisa voor deze 15 euro extra voor het visum naar Turkije precies doet?
Allereerst bekijken ze alle ingevulde gegevens om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de eisen van de Turkse lmmigratiedienst. ls dit het geval, dan worden al deze gegevens in het gepaste formaat met de lmmigratiedienst gedeeld en volgt de goedkeuring al snel. Het goedgekeurde visum wordt vervolgens met de aanvrager via mail gedeeld. Het klinkt misschien als een tijdrovend proces, maar door de efficiëntie van iVisa is het dat niet. Ze werken al heel lang met de Turkse lmmigratiedienst samen, waardoor het goedgekeurde visum al binnen 15 minuten kan geleverd worden. Zo heb je voor 15 euro elleen een visum naar Turkije, maar krijg je voor 15 euro extra ook nog eens een volledige afhandeling van je aanvraagproces.
Het visum voor Turkije kan je hier voor 15 euro aanvragen. De prijzen worden trouwens bovenaan de aanvraag nog eens duidelijk vermeld. Zo weet je precies wat het visum naar Turkije jou zal kosten.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Gesteld wordt:
“Al bij al is het visum voor Turkije met haar 15 euro op deze manier een van de goedkoopste visums die je wereldwijd kunt aanvragen. Voor deze prijs kan je het visum voor Turkije hier online aanvragen”.
Als men verder leest, blijkt echter dat het bedrag verdubbeld wordt:
“ls 15 euro dan ook de totaalprijs? Nee, hierbij komen nog verwerkingskosten van iVisa. Deze bedragen ook ongeveer 15 euro, namelijk 20 Dollar. Door de betaling van deze verwerkingskosten hoef je zelf eigenlijk niets meer te doen of niets meer op te volgen”.
Gelet op het bovenstaande betaalt men 30 euro voor iets wat 17,34 euro kost op “de officiële website” voor Turkse visa (https://www.evisa.gov.tr/en/apply/), aldus klager.
E-mail van 6 augustus 2019, 05:05 uur van adverteerder
De reactie van adverteerder wordt als volgt samengevat.
Zij bedankt het secretariaat van SRC voor het feit dat deze kwestie onder haar aandacht is gebracht. Adverteerder zal de blog herzien en voor wijziging en/of updates zorg dragen. Zodra een en ander in orde is, zal zij SRC hiervan per e-mail op de hoogte brengen.
E-mail van 6 augustus 2019 van het secretariaat van SRC
Het secretariaat heeft meegedeeld dat de verdere reactie van adverteerder zal worden afgewacht.
E-mail van 6 augustus 2019, 19:57 uur van adverteerder
Adverteerder is bezig met het updaten van veel van haar blog posts. Voor het updaten van de onderhavige post zal in de nabije toekomst zorg worden gedragen.
E-mail van 27 augustus 2019 van het secretariaat van SRC
Onder verwijzing naar de inhoud van laatstgenoemde e-mail van adverteerder heeft het secretariaat meegedeeld dat de Reclame Code Commissie graag binnen 5 dagen na ontvangst van de e-mail van 27 augustus 2019 een afdruk van de gewijzigde reclame-uiting zou ontvangen.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht komt er op neer dat de meermalen in de bestreden uiting vermelde prijs van “15 euro” voor een visum voor Turkije niet juist is. Adverteerder heeft deze klacht niet weersproken, sterker nog, zij heeft in reactie hierop meegedeeld dat zij de uiting zal wijzigen. Aan het (herhaalde) verzoek van het secretariaat van SRC, om een afdruk van de gewijzigde reclame-uiting aan de Reclame Code Commissie toe te sturen, heeft adverteerder echter niet voldaan.
Weliswaar is in de bestreden uiting ook vermeld dat “15 euro” niet de totaalprijs is, en dat er bijkomende verwerkingskosten van iVIsa zijn van ongeveer 15 euro, namelijk 20 Dollar, maar deze informatie neemt de elders in de uiting gewekte onjuiste indruk, dat een visum voor Turkije 15 euro , niet voldoende weg.
Gelet op het bovenstaande gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerdsder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.