De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder verzonden e-mail met de aanhef “Gemeentelijk onderzoek”.
In de e-mail staat onder meer: “Hoe tevreden bent u met uw gemeente?
Via GemeentelijkOnderzoek.nl kunt u aangeven hoe uw gemeente het doet op het gebied van gemeentebeleid, faciliteiten en natuurlijk de website.”
Door middel van een link in de e-mail kan men aan een enquête deelnemen.
De klacht
De e-mail wekt de suggestie dat het onderzoek waaraan men via een link in de e-mail kan deelnemen een onderzoek voor een gemeente is. In werkelijkheid heeft de enquête die men vanuit de e-mail kan starten niets met een dergelijk onderzoek te maken. Deelnemers wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens en in welke producten men is geïnteresseerd. In de voorwaarden, die men moet accepteren voordat men kan meeloten voor een irischeque, staat dat deelnemers aan de enquête benaderd kunnen worden door een groot aantal bedrijven. Uitsluitend in een subpagina staat dat adverteerder niet voor gemeenten werkt. Er is op grond van het voorgaande sprake van een misleidende marketingmail.
De reactie van adverteerder
Adverteerder heeft naar aanleiding van een eerdere klacht de mailing en de website aangepast teneinde de onduidelijkheid weg te nemen. Adverteerder is van mening dat zij aldus snel en adequaat de mogelijke onduidelijkheid heeft weggenomen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat adverteerder, door te spreken van een “Gemeentelijk Onderzoek” en daarbij te verwijzen naar de vraag hoe tevreden men is met de dienstverlening van de gemeente, de verwachting heeft gewekt dat de enquêtevragen zouden gaan over dit aangekondigde onderwerp. Nu adverteerder niet heeft weersproken dat de meeste enquêtevragen geen enkel verband houden met het aangekondigde onderwerp, is de Commissie van oordeel dat adverteerder een verkeerd beeld heeft gegeven van de vragen die in de enquête worden gesteld. De Commissie is van oordeel dat adverteerder met bovengenoemde handelswijze het vertrouwen in de reclame heeft geschonden. De klacht is derhalve gegrond.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.