a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00625

Datum:

07-08-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aan klaagster als abonnee van Lijbrandt op 12 juni 2012 gezonden actiemail, waarin het ‘Klaar 100’ abonnement met interactieve TV wordt aangeprezen.

In de uiting staat onder meer:

“Met het EK Voetbal, Tour de France, Wimbledon en de Olympische Spelen belooft het een prachtige sportzomer te worden. Daar wilt u natuurlijk niets van missen. Met Lijbrandt Interactieve TV hoeft dat ook niet!” en “U krijgt de HDTV-ontvanger en WiFi router dan binnen een paar dagen toegestuurd.”

 

De klacht

 

Klaagster heeft via de link in de actiemail op 13 juni 2012 het bestaande Lijbrandt abonnement aangepast naar het ‘Klaar 100’ abonnement met interactieve TV. Op 15 juni 2012 heeft klaagster telefonisch van de klantenservice van Lijbrandt vernomen dat de aanmelding in orde was en zij de HDTV-ontvanger en WiFi router zo spoedig mogelijk zou ontvangen. Ondanks de mededeling in de uiting “U krijgt de HDTV-ontvanger en WiFi router dan binnen een paar dagen toegestuurd” zijn deze producten op het moment van het indienen van de klacht, 27 juni 2012, echter nog niet geleverd, terwijl het EK al bijna voorbij is.

 

Het verweer

 

Op 5 en 17 juli 2012 zijn de producten naar klaagster verstuurd, waarbij wordt aangetekend dat de zending van 17 juli een extra PVR betreft. Hiermee is op 5 juli 2012 voldaan aan de toezegging in de uiting. Adverteerder heeft een overzicht van door klaagster ontvangen producten overgelegd.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting, die klaagster op 12 juni 2012 is toegezonden, wordt het ‘Klaar 100’ abonnement met interactieve TV aangeprezen waarmee men niets van de “prachtige sportzomer” hoeft te missen. Niet is weersproken dat klaagster op 13 juni 2012 op de aanbieding in de actiemail is ingegaan, met name – zo begrijpt de voorzitter uit de klacht – met het oog op het EK voetbal. Naar het oordeel van de voorzitter mocht klaagster op grond van de uiting, waarin wordt meegedeeld dat men na aanmelding “binnen een paar dagen” de HDTV-ontvanger en de WiFi router toegestuurd krijgt, ervan uitgaan de HDTV-ontvanger en de router nog tijdens het EK voetbal, dat duurde tot en met 1 juli 2012, te ontvangen. 

Uit het door adverteerder overgelegde leveringsoverzicht blijkt – voor zover hier van belang – dat op 5 juli 2012 een “PVR” bij klaagster is afgeleverd en op 26 juli 2012 een router. Dit is derhalve ruim na afloop van het EK voetbal en overigens ook op een moment dat twee andere in de uiting genoemde sportevenementen, Wimbledon en Tour de France, in een min of meer vergevorderd stadium zijn (uitgaande van de datum 5 juli 2012) of zelfs zijn afgelopen (uitgaande van 26 juli 2012).

 

Gelet op het voorgaande wordt in de uiting onduidelijke informatie verstrekt over de voordelen van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken