a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00450/A

Datum:

01-07-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame voor Wicky fruitdrinks.

De commercial laat, na het tonen van het motto “Pak je moment in de spotlight”, een animatiefilmpje zien van een meisje dat na het drinken van Wicky fruitdrink gaat zingen. Dit zingen is zo vals, dat het glas in een raam en een spiegel barst en een bloem verwelkt.

Een voice-over zegt, terwijl enkele pakjes Wicky fruitdrink in beeld verschijnen: “Goed bezig! Met de vernieuwde Wicky fruitdrinks. Natuurlijk lekker met 30% minder suiker.”

Na het uitspreken van de laatste zin door de voice-over komt het meisje vanachter de pakjes Wicky tevoorschijn en zegt: “Lekker belangrijk”.

Boven de pakjes Wicky is onder andere de volgende mededeling te zien:

“30%* minder suiker”, waarbij de asterisk verwijst naar de tekst onderin beeld: “* 30% minder suiker dan vergelijkbare kinderdranken”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

De boodschap van de volwassene die zegt dat er nu nieuwe pakjes Wicky drinken te koop zijn met “30% minder suiker”, wordt aan het eind van de commercial ondermijnd en ontkracht door de brutale opmerking “Lekker belangrijk” van het kind. Klaagster vraagt zich af of de maatschappij een kind laat bepalen of het belangrijk is of niet dat er minder suiker in producten zit. De opmerking “Lekker belangrijk” is een herkenbare uitdrukking, die snel overgenomen kan worden door vooral jonge kinderen. Met deze opmerking, die negatief en onverschillig over komt, wordt groen licht gegeven voor nog meer brutaliteit. Omdat veel kinderen tegenwoordig met overgewicht kampen, moet het verminderen van suikers in drankjes worden toegejuicht, aldus klaagster.

 

Het verweer

Adverteerder vindt een gezonde leefstijl belangrijk. Daarom is zij sinds 2008 bezig met initiatieven om het suikergehalte in Wicky stapsgewijs te verlagen. In de laatste receptuurwijziging zijn bovendien de kunstmatige kleur- en smaakstoffen vervangen door natuurlijke ingrediënten. Adverteerder verwijst in dit verband naar een overgelegd persbericht van 31 mei 2016 met als kop “Wicky past verpakking Fruitdrinks aan”.

Ouders vinden het steeds belangrijker dat een product ‘verantwoord’ is. Voor kinderen blijft het belangrijk dat wat ze krijgen ook lekker is. In de reclame wordt benadrukt dat met Wicky een product wordt aangeboden dat zowel de koper als de gebruiker aanspreekt. Het doel van de kinderstem die “Lekker belangrijk” uitspreekt, is tweeledig. Het kan grappig worden geïnterpreteerd, om de serieuze boodschap te relativeren, maar het kan ook worden geïnterpreteerd als ‘lekker is belangrijk’.

De televisiecommercial wordt in de huidige vorm niet meer uitgezonden. In een volgende campagne zal de opmerking “lekker belangrijk” niet in de commercials terugkeren.

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd.

Het oordeel van de Commissie

1. Klaagster maakt bezwaar tegen de televisiecommercial omdat volgens haar de belangrijke boodschap over minder suiker in Wicky fruitdrinks wordt ondermijnd door de – tot brutaliteit aansporende – opmerking “Lekker belangrijk” van een kind. De Commissie vat deze klacht aldus op dat klaagster de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen acht als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (een van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt.

2. Met inachtneming van genoemde terughoudendheid overweegt de Commissie als volgt.

De opmerking “Lekker belangrijk” is, ongeacht of deze wordt geïnterpreteerd als relativering van de serieuze boodschap of als ‘lekker is belangrijk’, duidelijk humoristisch bedoeld. De gemiddelde consument zal dit herkennen en de opmerking niet opvatten in de door klaagster omschreven zin. Op grond hiervan kan niet worden gezegd dat de uiting de grens van het toelaatbare te buiten gaat. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken