a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00450

Datum:

01-07-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor Wicky fruitdrinks.

In deze commercial zegt een voice-over, terwijl enkele pakjes Wicky fruitdrink in beeld verschijnen: “Goed bezig! Met de vernieuwde Wicky fruitdrinks. Natuurlijk lekker met 30% minder suiker.”

Boven de pakjes Wicky staat onder andere de mededeling “30%* minder suiker”. De asterisk verwijst naar de volgende tekst onderin beeld: “* 30% minder suiker dan vergelijkbare kinderdranken”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de commercial wordt nadrukkelijk beweerd dat het product 30% minder suiker bevat. Er wordt echter niet duidelijk, in ieder geval niet duidelijk genoeg, vermeld dat dit is gebaseerd op een vergelijking met andere dranken. Volgens klager is sprake van misleiding. 

 

Het verweer

In de televisiereclame wordt inderdaad opgemerkt dat Wicky 30% minder suiker bevat. Door middel van een asterisk, die verwijst naar een goed leesbare tekst onderin het scherm, wordt verduidelijkt dat Wicky 30% minder suiker bevat dan vergelijkbare kinderdranken. De commercial wekt niet de indruk dat “30% minder suiker” anders moet worden begrepen dan zoals toegelicht door de asterisk. Dit gebruik van een asterisk is marktconform. De commercial is niet misleidend, aldus adverteerder.

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager maakt bezwaar tegen de bewering “30% minder suiker” in de televisiecommercial, omdat volgens klager niet (voldoende) duidelijk wordt vermeld dat dit percentage is gebaseerd op een vergelijking met andere dranken.

2. Naar het oordeel van de Commissie kan deze klacht niet slagen. Bij de in beeld getoonde mededeling “30% minder suiker” is een duidelijke asterisk opgenomen, die verwijst naar de geruime tijd onderin beeld staande en goed leesbare tekst “*30% minder suiker dan vergelijkbare kinderdranken”. Onder deze omstandigheden kan niet worden gezegd dat in de commercial onvoldoende duidelijk wordt vermeld dat adverteerder het genoemde percentage baseert op een vergelijking met het suikergehalte van andere kinderdranken.

3. Ten overvloede merkt de Commissie op dat zij in dossier 2016/00450B een klacht over de inhoud van de claim “30% minder suiker dan vergelijkbare kinderdranken” op de verpakking van Wicky fruitdrink heeft toegewezen (uitspraak van 30 juni 2016). Nu klager in de onderhavige klacht de juistheid van de mededeling “30% minder suiker dan vergelijkbare kinderdranken” op zich niet heeft bestreden, kan deze klacht niet tot een toewijzing leiden.

4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken