a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2011/00451

Datum:

23-06-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de televisiecommercial(s) voor Arla zuivelproducten en de verpakking van Arla kwarkyoghurt.

 

De klacht

 

In de televisiecommercial beweert Arla biologische zuivel te zijn. Op de verpakking van Arla kwarkyoghurt staat echter niet dat het biologisch is. Navraag bij Arla heeft uitgewezen dat niet alle producten van Arla biologisch zijn. Die producten worden ‘natuurlijk’ genoemd. Vogens klaagster is er sprake van misleiding, omdat meerdere mensen zullen denken een biologisch product te eten terwijl het gaat om “gangbare bioindustrie zuivel”.

Klaagster is van mening dat de televisiecommercial moet worden aangepast en dat op de verpakking van Arla producten een duidelijke vermelding moet komen.

 

Het verweer

 

Het is niet duidelijk tegen welke televisiecommercial de klacht gericht is. In mei 2010 is Arla gestart met een reclamecampagne voor biologische zuivelproducten, waaronder televisiecommercials voor biologische melk en biologische drinkyoghurt. Vervolgens is Arla in mei 2011 gestart met een campagne ter introductie van 100% natuurlijke zuivelproducten, waarin de biologische component geen rol speelt. In het kader hiervan is een algemene televisiecommercial te zien geweest voor Arla natuurlekkere yoghurt, waarin onder meer wordt gezegd: “Genieten van nieuwe natuurlekkere yoghurt van Arla is genieten van heerlijk zachte zuivel met echt zongerijpt fruit. 100% natuurlijk, precies zoals de natuur het bedoeld heeft.”

Aan deze algemene commercial is een tag-on gekoppeld voor natuurlekkere kwarkyoghurtproducten, waarin wordt gezegd: “Nieuw: Arla natuurlekkere kwarkyoghurt. Yoghurt met éénderde kwark. Zachter kan fruit niet terecht komen. Erg lekker.”

In deze commercial en tag-on wordt niet gesteld of gesuggereerd dat sprake zou zijn van biologische producten.

Uitsluitend producten die volledig biologisch zijn, in de zin dat er geen chemische of synthetische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, worden conform de daarvoor geldende regels door Arla als biologisch bestempeld. Arla kwarkyoghurt is niet biologisch en wordt daarom op de verpakking niet als zodanig bestempeld, maar aangeprezen als “natuurlekker” en “100% natuurlijk”.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gebleken is, dat Arla producten verkoopt onder de noemer ‘biologisch’ en onder de noemer ‘natuurlekker’ en deze producten in de verschillende televisiecommercials  als zodanig aanprijst. Arla kwarkyoghurt, waarop de klacht betrekking heeft, wordt in de betreffende tag-on niet als biologisch bestempeld, maar als “natuurlekkere kwarkyoghurt”. De vermeldingen “natuurlekkere” en “100% natuurlijk” op de verpakking van Arla kwarkyoghurt komen overeen met de mededelingen in deze tag-on. Niet is gesteld of gebleken dat deze aanduidingen onjuist zouden zijn. Voorts zal het voor de redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende gemiddelde consument die uit is op biologische producten duidelijk zijn dat “natuurlekker” niet hetzelfde is als “biologisch”. 

 

Gelet op het vorenstaande wijst de Commissie de klacht met betrekking tot de televisiereclame voor en de verpakking van Arla kwarkyoghurt af.

                                   

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken