De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in Psychologie Magazine. Daarin staat onder de aanhef: “HET GOEDE ERIN, HET SLECHTE ERUIT” de tekst:
“Als je iets lekkers wilt, dan wil je iets lekkers. En dus geen troep in je lijf. Kleurstoffen, geraffineerde suikers, verzadigd vet … daar heb je toch geen zin in? Die rommel komt er bij onze koekjes dan ook niet in. Daar is ook geen plek voor. Want ze zitten al vol. Met echte, natuurlijke ingrediënten. Zoals vezels, cacao en mineralen. Onze koekjes zijn dus niet alleen goed voor de lekkere trek, maar ook goed voor jou. Veel lekkerder toch? Op cereal.nl lees je meer”.
Onder deze tekst is een deel van de verpakking van het product Céréal Choco Delight afgebeeld.
De klacht
In de uiting staat dat de koekjes van adverteerder geen geraffineerde suikers en verzadigd vet bevatten. Ook is vermeld dat de koekjes vol zitten met “echte, natuurlijke ingrediënten”. Klaagster heeft hiertegen de volgende bezwaren.
a.
Blijkens de verpakking van Céréal Choco Delight bevat dit product 20,2 gram per 100 gram aan vetten, van welke vetten 10,5 gram verzadigd is.
b.
Volgens de ingrediëntenlijst bevat het product de volgende zoetstoffen:
– maltitol in poeder
– gedroogde maltitolstroop en
– sucralose.
Dit zijn kunstmatige zoetstoffen, die dus niet als natuurlijk kunnen worden aangemerkt.
c.
De zoetstoffen worden gemaakt van sacharose. Dit is suiker, gewonnen door een raffinageproces oftewel geraffineerde suiker.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken.
Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
Allereerst verwerpt de Commissie het verweer dat de klacht onduidelijk is en om die reden dient te worden afgewezen. De Commissie acht de klacht voldoende duidelijk en onderbouwd en vat deze op in die zin dat klaagster de uiting misleidend acht.
Met betrekking tot de inhoud van de advertentie stelt de Commissie voorop dat adverteerder daarin in de eerste plaats ingaat op de samenstelling van haar koekjes (“onze koekjes”) in het algemeen en dat in die advertentie vervolgens een deel van de verpakking van het koekje “Céréal Choco Delight” is afgebeeld. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument de inhoud van de tekst boven de afbeelding mede betrekken op het afgebeelde product “Céréal Choco Delight” en ervan uitgaan dat ook dit product onder meer geen geraffineerde suikers en verzadigd vet bevat en vol zit met echte, natuurlijke ingrediënten.
Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.
Ad a.
Adverteerder heeft niet weersproken dat het product Céréal Choco Delight per 100 gram 10,5 gram verzadigde vetten bevat. Nu in de bestreden uiting met betrekking tot (onder meer) verzadigd vet wordt gesteld: “Die rommel komt er bij onze koekjes dan ook niet in”
gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie over de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ad b.
In de advertentie wordt met betrekking tot de koekjes van adverteerder gesteld: “(…) ze zitten al vol. Met echte, natuurlijke ingrediënten”.
Adverteerder heeft niet, althans onvoldoende weersproken dat Céréal Choco Delight maltitol in poeder, gedroogde maltitolstroop en sucralose bevat en dat dit kunstmatige zoetstoffen zijn. Met betrekking tot maltitol heeft adverteerder slechts meegedeeld dat in het product Céréal Choco Delight de gewone suiker hoofdzakelijk wordt vervangen door de suikervervanger maltitol, dat maltitol een polyol is en van oorsprong wordt gewonnen uit tarwe of maïs en dat maltitol om die reden “aan de basis” een natuurlijke oorsprong heeft. Op klagers stelling omtrent sucralose is adverteerder niet ingegaan.
Gelet op het bovenstaande heeft adverteerder de juistheid van de mededeling “(…) ze zitten al vol. Met echte, natuurlijke ingrediënten” niet aangetoond.
Gelet hierop gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie over de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ad c.
Adverteerder heeft niet weersproken dat de zoetstoffen maltitol in poeder, gedroogde maltitolstroop en sucralose, ten aanzien van welk stoffen adverteerder niet heeft bestreden dat deze deel uitmaken van Céréal Choco Delight, worden gemaakt van geraffineerde suiker. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat de reclame, voor zover daarin staat: “geraffineerde suikers ( … ) daar heb je toch geen zin in? Die rommel komt er bij onze koekjes dan ook niet in” gepaard gaat met onjuiste informatie over de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Het verweer dat de gemiddelde consument zal begrijpen dat de slogan “Het goede erin, het slechte eruit” en de tekst daaronder niet bedoeld zijn als een objectieve, op onderzoek gebaseerde weergave over de producten van Céréal, maar als een vorm van overdrijving die aan reclame eigen is, leidt niet tot een ander oordeel. Niet duidelijk is dat er sprake is van overdrijving.
Het verweer dat in de advertentie wordt verwezen naar de website cereal.nl leidt evenmin tot een ander oordeel. Deze verwijzing neemt bovenbedoelde onjuiste informatie niet weg.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.