a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00495

Datum:

04-07-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame voor de frisdrank Oggu.

Daarin zegt een vrouw:

“Gezond leven betekent voor mij: lekker eten en drinken waar geen dingen in zitten die ik niet uit kan spreken, maar waar gewoon in zit wat er in hoort. Oggu is zo. Een frisdrank met alleen natuurlijke ingrediënten, 100% biologisch, dus gezonder”.

Ten slotte is naast de afbeelding van 3 flessen Oggu in verschillende smaken te lezen: “100% biologisch” en “100% frisdrank”.  

 

De klacht

 

Gezegd wordt dat het product biologisch is en dus gezond. Er is geen bewijs dat “biologisch” ook “gezond” is. Klager acht de uiting misleidend. 

 

Het verweer

 

De tekst van de reclame luidt niet dat Oggu “biologisch is en dus gezond”, maar gezegd wordt: “100% biologisch, dus gezonder”.

Bovendien is aan het einde van de reclame duidelijk de geschreven tekst: “GEZONDER DAN REGULIERE FRISDRANKEN” vermeld. Adverteerder legt een kopie van dit beeld over.

De claim “gezonder” kan worden gebruikt, omdat mag worden aangenomen dat de gemiddelde consument de positieve effecten van het gebruik van 100% biologische ingrediënten begrijpt. De producten van adverteerder zijn door een groot aantal “BIO” keurmerk organisaties erkend. Ter illustratie hiervan legt adverteerder een etiket van het product Oggu over.  

 

De mondelinge behandeling

 

De heer Freeke heeft het standpunt van adverteerder nader toegelicht.

Met betrekking tot het verweer betreffende de geschreven tekst “GEZONDER DAN REGULIERE FRISDRANKEN” deelt hij desgevraagd mee dat deze tekst niet duidelijk te lezen is in de bestreden televisiereclame, zoals deze ter vergadering is vertoond.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt vast dat in de bestreden reclame over de frisdank Oggu wordt gezegd: “100% biologisch, dus gezonder” en dat niet wordt gesteld dat Oggu biologisch is en dus “gezond”. Om die reden mist de klacht feitelijke grondslag, dat wil zeggen dat in de klacht niet van de juiste mededeling wordt uitgegaan. Datgene waarover wordt geklaagd doet zich niet voor, zodat als volgt wordt beslist.   

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken