a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00970

Datum:

27-11-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft pagina 34 van de catalogus van home-shopper.nl waar onder de aanhef “100% Na­tuur­lijk – 100% veilig Ontdekking! Natuurlijk kaneel vervangt insuline!” Cin­namon Plus wordt aangeprezen.

 

De klacht

 

De reclame bevat diverse medische claims. Volgens een bericht van de VWA van 13 maart 2006 zijn “claims over diabetes op kaneelcapsules” niet toegestaan. Voor de pillen ontbreekt voorts ieder bewijs van werkzaamheid. De uiting is daardoor tevens misleidend en oneerlijk.

 

De reactie van adverteerder

 

De uiting is gedateerd en adverteerder zal toekomstige uitingen aanpassen.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeve­ling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Adverteerder gebruikt in de bestreden uiting diverse medische claims voor kaneel. In de uiting worden deze claims vervolgens op zodanige wijze in verband gebracht met het aan­geprezen product Cinnamon Plus, dat naar het oordeel van de voor­zit­ter de claims te­vens als medische claims voor dat product dienen te worden aangemerkt. Het betreft in de eerste plaats de claim dat kaneel (Cinnamon Plus) insuline vervangt en “de bloedsuikerspiegel fors kan verlagen en, in uitzonderlijke gevallen zelfs diabetessymptomen (type 2) laat ver­dwijnen”, gevolgd door de mededelingen over de procentuele daling van de bloedsuiker­spie­gel, het cho­leste­rol­niveau en het triglyceridenniveau bij het gebruik van kaneel (Cinnamon Plus). Voorts verwijst de voorzitter naar de mededelingen die inhouden dat kaneel (Cinnamon Plus):

•         de bloedsomloop versterkt

•         het immuunsysteem en de spijsvertering versterkt

•         ontstekingsremmend is.

De voorzitter begrijpt dat de klacht zich in het bijzonder richt tegen voormelde mededelingen over (in feite) Cinnamon Plus en zal de beoordeling daarop toespitsen.

 

Cinnamon Plus kan worden aangemerkt als een voor orale nutti­ging door de mens bestemd middel. Het product valt derhalve onder de werking van artikel 20 lid 2 sub a van de Waren­wet. Nu blijkens het voorgaande aan dit middel eigenschappen worden toegeschreven inza­ke het voorko­men, behandelen of ge­ne­zen van een ziekte van de mens, dan wel toespelin­gen op zodanige eigenschap­pen worden gemaakt, is sprake van ver­boden claims in de zin van arti­kel 20 lid 2 onder a van de Warenwet. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Nu adverteerder de juistheid van de claim dat Cinnamon Plus bepaalde types diabe­tes kan genezen op geen enkele wijze heeft onderbouwd,  is de voorzitter van oordeel dat de re­cla­me te­vens misleidend is in de zin van artikel 8.5 NRC in verbinding met punt 16 van de bij artikel 8.5 behorende bijlage 1. Dit im­pliceert dat de reclame-uiting ook oneerlijk is in de zin van arti­kel 7 NRC. De verdere aan Cinnamon Plus toegeschreven werking is evenmin on­derbouwd, zodat de reclame ook in zoverre oneerlijk is

 

De voorzitter neemt kennis van de mededeling van adverteerder dat de uiting gedateerd is en zal worden aangepast.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 respectievelijk 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken