De bestreden reclame-uiting
Het betreft pagina 34 van de catalogus van home-shopper.nl waar onder de aanhef “100% Natuurlijk – 100% veilig Ontdekking! Natuurlijk kaneel vervangt insuline!” Cinnamon Plus wordt aangeprezen.
De klacht
De reclame bevat diverse medische claims. Volgens een bericht van de VWA van 13 maart 2006 zijn “claims over diabetes op kaneelcapsules” niet toegestaan. Voor de pillen ontbreekt voorts ieder bewijs van werkzaamheid. De uiting is daardoor tevens misleidend en oneerlijk.
De reactie van adverteerder
De uiting is gedateerd en adverteerder zal toekomstige uitingen aanpassen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder gebruikt in de bestreden uiting diverse medische claims voor kaneel. In de uiting worden deze claims vervolgens op zodanige wijze in verband gebracht met het aangeprezen product Cinnamon Plus, dat naar het oordeel van de voorzitter de claims tevens als medische claims voor dat product dienen te worden aangemerkt. Het betreft in de eerste plaats de claim dat kaneel (Cinnamon Plus) insuline vervangt en “de bloedsuikerspiegel fors kan verlagen en, in uitzonderlijke gevallen zelfs diabetessymptomen (type 2) laat verdwijnen”, gevolgd door de mededelingen over de procentuele daling van de bloedsuikerspiegel, het cholesterolniveau en het triglyceridenniveau bij het gebruik van kaneel (Cinnamon Plus). Voorts verwijst de voorzitter naar de mededelingen die inhouden dat kaneel (Cinnamon Plus):
• de bloedsomloop versterkt
• het immuunsysteem en de spijsvertering versterkt
• ontstekingsremmend is.
De voorzitter begrijpt dat de klacht zich in het bijzonder richt tegen voormelde mededelingen over (in feite) Cinnamon Plus en zal de beoordeling daarop toespitsen.
Cinnamon Plus kan worden aangemerkt als een voor orale nuttiging door de mens bestemd middel. Het product valt derhalve onder de werking van artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet. Nu blijkens het voorgaande aan dit middel eigenschappen worden toegeschreven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens, dan wel toespelingen op zodanige eigenschappen worden gemaakt, is sprake van verboden claims in de zin van artikel 20 lid 2 onder a van de Warenwet. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Nu adverteerder de juistheid van de claim dat Cinnamon Plus bepaalde types diabetes kan genezen op geen enkele wijze heeft onderbouwd, is de voorzitter van oordeel dat de reclame tevens misleidend is in de zin van artikel 8.5 NRC in verbinding met punt 16 van de bij artikel 8.5 behorende bijlage 1. Dit impliceert dat de reclame-uiting ook oneerlijk is in de zin van artikel 7 NRC. De verdere aan Cinnamon Plus toegeschreven werking is evenmin onderbouwd, zodat de reclame ook in zoverre oneerlijk is
De voorzitter neemt kennis van de mededeling van adverteerder dat de uiting gedateerd is en zal worden aangepast.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 respectievelijk 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.