a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00919

Datum:

16-12-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin het product Amstel Radler wordt aangeprezen.

In de commercial is te zien hoe vier mannen op mountainbikes door het bos fietsen en vervolgens op een terras in het bos Amstel Radler bestellen.

De voice-over zegt onder meer: “Nieuw: Amstel Radler. De natuurlijke mix van Amstel bier en citroenwater”.

De klacht

De commercial wekt de indruk dat het OK is om met alcohol in je bloed weer de weg op te gaan. De wielrenners zijn immers nog niet thuis. Alcohol en verkeer gaan niet samen, ook niet op de fiets.

Het verweer

Amstel Radler is een zwak alcoholhoudende mixdrank van bier en citroenwater, die slechts 2% alcohol bevat. Gelet op dit – in de commercial vermelde – lage alcoholpercentage komen de mannen, die op het terras elk één glas Amstel Radler drinken, niet boven de promillagegrens voor eventuele verkeersdeelname.

In de commercial wordt eerst de fietstocht vertoond en vervolgens het genieten op het terras van een glas Amstel Radler. In deze volgorde is reclame voor alcoholhoudende drank toegestaan. De commercial eindigt met de situatie dat de mannen op het terras zitten. Van een verband tussen alcoholconsumptie en actieve verkeersdeelname, waarop artikel 18 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) ziet, is daarom geen sprake.

De repliek en dupliek

Klager handhaaft zijn klacht en licht die nader toe.

Adverteerder verwijst naar het in het verweer ingenomen standpunt.

Het oordeel van de Commissie

Blijkens mededeling van adverteerder – in de commercial wordt dit niet vermeld – is Amstel Radler een mixdrank die 2% alcohol bevat. Aldus is in de onderhavige commercial sprake van reclame voor alcoholhoudende drank waarop de RVA (2012) van toepassing is.

In artikel 18 lid 1 RVA (2012) is bepaald dat reclame voor alcoholhoudende drank geen verband mag leggen tussen consumptie van alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname met welk vervoermiddel dan ook. In de onderhavige commercial is te zien hoe mannen na een stuk op hun mountainbikes door een bos te hebben gereden op een terras een Amstel Radler bestellen. Duidelijk is dat, nu dit terras in het bos is gelegen en de fietsen tegen een boom zijn gezet, de mannen na de consumptie van de drank hun tocht (naar huis) op de fiets zullen vervolgen. Aldus wordt, in strijd met artikel 18 lid 1 RVA (2012), een verband gelegd tussen de consumptie van alcoholhoudende drank en actieve deelname aan het verkeer.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 18 lid 1 RVA (2012). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken