a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2014/00240

Datum:

24-04-2014

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klaagsters 6-jarige dochter gerichte verjaardagskaart. Daarin staat onder meer:

“Wist je dat je in Blijdorp jouw verjaardagsfeestje kunt vieren? Jij mag natuurlijk gratis naar binnen! En je vriendjes en vriendinnetjes kun je voor € 12,50 p.p. meenemen (…). Lijkt je dit leuk? Laat je papa of mama dan slurfen naar diergaardeblijdorp.nl voor meer info”.

 

De klacht

Klaagster heeft de volgende bezwaren.

1.

Jonge kinderen behoren geen verjaardagskaart op naam te krijgen, die eigenlijk reclame is. Niet voldoende duidelijk is dat het reclame betreft.

2.

De uiting kan kinderen het gevoel geven dat ze iets missen, als ze niet op het aanbod ingaan.

3.

De uiting kan de ouders indirect dwingen om op het aanbod in te gaan.

Het verweer

De klacht is gemotiveerd weersproken. Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat de onderhavige verjaardagskaart -anders dan in het verweer wordt gesteld- reclame is in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting bevat onder meer een aanprijzing van het vieren van een verjaardagsfeestje met vriendjes en vriendinnetjes bij Blijdorp, voor € 12,50 per persoon. Die aanprijzing is systematisch, omdat de kaart wordt gestuurd aan kinderen van 3 tot 12 jaar die deel uitmaken van een gezin dat een gezinsabonnement bij Blijdorp heeft.

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

Ad 1.

De onderhavige uiting is kennelijk geheel tot kinderen gericht. Derhalve is de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) van toepassing. Ingevolge deze code geldt wat betreft herkenbaarheid van reclame de bijzondere voorwaarde dat reclame in (jeugd)bladen of andere drukwerken met een bereik van meer dan 25% bij kinderen boven iedere reclame het woord “advertentie” in 12 punts letters dient te worden gezet. Aan deze voorwaarde, neergelegd in artikel 4a KJC, is in dit geval (waarin sprake is van “andere drukwerken met een bereik van meer dan 25% bij kinderen”) niet voldaan. Derhalve is de uiting in strijd met artikel 4a KJC.

Ad 2.

Dat kinderen door de uiting het gevoel zouden kunnen krijgen iets te missen, indien niet op het aanbod van een verjaardagsfeestje wordt ingegaan, leidt niet tot het oordeel dat de Nederlandse Reclame Code, daaronder begrepen de KJC wordt overtreden.

Ad 3.

In de uiting staat:

“Wist je dat je in Blijdorp jouw verjaardagsfeestje kunt vieren? Jij mag natuurlijk gratis naar binnen! En je vriendjes en vriendinnetjes kun je voor € 12,50 p.p. meenemen (…). Lijkt je dit leuk? Laat je papa of mama dan slurfen naar diergaardeblijdorp.nl voor meer info”.

Aldus zet de uiting er rechtstreeks toe aan ouders te overreden tot de aankoop van een product (verjaardagsfeestje) waarvoor reclame wordt gemaakt. Dit is in strijd met artikel 2 lid 1 aanhef en onder b KJC.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 lid 1 aanhef en onder b KJC en 4a KJC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken