De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van ‘Jul’s Gezinsabonnement’ waarin wordt gezegd : “voor maar 189 Euro mag je het hele seizoen gratis naar binnen zo vaak als je wilt. Ook opa’s, oma’s, broertjes, zusjes en natuurlijk je vader en moeder mogen mee. En je kan gratis of voor maar de helft naar heel veel andere attractieparken in Nederland en België.”.
De klacht
Klager stelt dat adverteerder ten onrechte in de uiting vermeld dat je voor € 189,– een jaar lang gratis naar binnen kunt omdat € 189,– niet gratis is. Het is onbeperkt toegang kopen. Dit is veel geld en alles behalve gratis.
Het verweer
Deze commercial met betrekking tot ‘Jul’s Gezinsabonnement’ bevat geen misleidende of foutieve informatie. Met dit abonnement mag onbeperkt naar de Julianatoren en krijgt men gratis toegang bij acht andere dieren- en pretparken.
Het oordeel van de voorzitter
In de uiting wordt een gezinsabonnent aangeboden voor € 189,– waarmee het hele gezin en de opa’s en oma’s het hele seizoen gratis toegang tot het park van adverteerder verkrijgen. Krachtens artikel 8.5 in combinatie met punt 19 van de bij dit artikel behorende Bijlage 1 bij de Nederlandse Reclame Code (NRC) is onder alle omstandigheden sprake van misleidende reclame indien een product wordt omschreven als “gratis” (of soortgelijke bewoordingen) terwijl de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen.
Nu als erkend is komen vast te staan dat geen sprake is van gratis toegang, maar van onbeperkte toegang na betaling van € 189,–, is sprake van een onjuist gebruik van de aanduiding ‘gratis’. Gelet hierop is de reclame-uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de reclame-uiting is strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.