a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2015/00151

Datum:

24-03-2015

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanprijzing van een “T-bonesteak” in een reclamefolder van adverteerder.

De klacht

Klager stelt dat in de folder alle artikelen op dezelfde wijze worden aangeprijsd. Bij de T-bonesteak staat echter in kleine letters dat het de prijs per 100 gram betreft in plaats van een prijs per verpakking. Dit is niet duidelijk waardoor men kan denken dat het product € 1,99 kost. In de winkel blijkt de prijs dan drie tot vier keer hoger te zijn. Dit is misleidend.

Het verweer

Dit kan als volgt worden samengevat. Adverteerder heeft gebruik gemaakt van een prijsstelling per meeteenheid. Krachtens artikel 5 juncto artikel 4 van het Besluit prijsaanduiding producten is het gebruik van de aanduiding van een prijs per meeteenheid in reclame-uitingen toegestaan zolang is voldaan aan de vereisten van artikel 4 lid 2 Besluit prijsaanduiding producten. Aan deze vereisten is voldaan, nu de prijs per meeteenheid in een duidelijk leesbaar lettertype wordt vermeld in de nabijheid van de prijs van € 1,99. Voor de gemiddelde consument is het aldus duidelijk dat het om een prijs per meeteenheid gaat. Van een misleidende reclame-uiting is op grond van het voorgaande geen sprake.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter zal bij de beoordeling van de klacht uitgaan van de door adverteerder overgelegde reclame-uiting, nu de door klager overgelegde uiting van een beduidend mindere kwaliteit is. Uit de door adverteerder overgelegde uiting blijkt voldoende duidelijk dat de voor de T-bonesteak genoemde prijs niet een prijs per verpakking, maar een prijs per 100 gram betreft. Deze aanduiding is in een relatief klein lettertype bij de prijs vermeld, maar is naar het oordeel van de voorzitter toch voldoende opvallend en duidelijk leesbaar. Aldus wordt voldaan aan de eis van artikel 4 lid 2 aanhef en onder d van het Besluit prijsaanduiding producten in verbinding met artikel 5 lid 1 van dat Besluit, dat de prijs, zo nodig na een oppervlakkig onderzoek, in een reclame-uiting van nabij duidelijk leesbaar is. Derhalve bestaat geen aanleiding om de uiting onjuist of misleidend te achten, en wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken