De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
a) de mededelingen over de “Zonnesteekweken” op de website www.kpn.com, en
b) aanplakbiljetten op de Primafoonwinkels met betrekking tot de “Zonnesteekweken”.
Aan deze beslissing is een bijlage gehecht waarop de uitingen te zien zijn.
De klacht
Klager wilde gebruik maken van de onderhavige actie, waarbij de korting wordt bepaald door de dagtemperatuur. Op de desbetreffende dag werd 26% korting gegeven. Bij het afrekenen bleek dat de aanbieding niet voor het gehele assortiment van adverteerder geldt en dat op slechts enkele producten korting wordt verleend. Op de website en op de aanplakbiljetten wordt echter op dit punt geen enkel voorbehoud gemaakt. Adverteerder wekt daardoor de schijn dat de actie voor het gehele assortiment geldt. De reclame-uitingen zijn om die reden misleidend.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Bij de Zonnesteekweken bepaalt de buitentemperatuur de korting op een gedeelte van het assortiment. Dat de korting niet voor het hele assortiment geldt, blijkt uit de verwijzing naar “voorwaarden” op de website. Daardoor is duidelijk dat de korting slechts van toepassing is op een deel van het assortiment. In de winkels zijn de artikelen waarop de actie van toepassing is, gemarkeerd met een gele zon, zodat ook daardoor zichtbaar is dat niet alle producten onderdeel zijn van deze actie. Voor de gemiddelde consument zal dit voldoende duidelijk zijn. Het concept van de Zonnesteekweken is bij de consument bekend.
Het oordeel van de Commissie
Ten aanzien van de website
1) De Commissie verwijst in de eerste plaats naar haar uitspraak in dossier nr. 02.0428 (A/B) d.d. 26 september 2002, waarin ten aanzien van de reclame voor de Zonnesteekweken is geoordeeld dat – kort gezegd – adverteerder duidelijk dient te maken dat deze actie niet voor alle artikelen geldt. Dit uitgangspunt is nog steeds van kracht.
2) Op de website van adverteerder wordt over de Zonnesteekweken in algemene zin gezegd dat de buitentemperatuur de korting bepaalt. Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit deze mededeling onvoldoende dat alleen korting wordt gegeven op de door adverteerder geselecteerde artikelen. De verwijzing op de website naar de voorwaarden van de actie leidt niet tot een ander oordeel. De actievoorwaarden, die door adverteerder zijn overgelegd, bevatten geen specifieke bepaling waaruit blijkt dat de actie alleen geldt voor de door adverteerder geselecteerde artikelen. Dit laatste volgt ook niet zonder meer uit de verwijzing naar de “Zonnesteekfolder” op de website. In deze folder wordt niet met zoveel woorden gezegd dat de actie alleen geldt voor de daarin genoemde artikelen. De verwijzing naar “een selectie van onze aanbiedingen” in de actiefolder acht de Commissie in dit verband onvoldoende specifiek. De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat adverteerder niet heeft voldaan aan de onder 1) omschreven verplichting.
Ten aanzien van de aanplakbiljetten
3) Ook ten aanzien van het promotiemateriaal op de winkels is niet gesteld of gebleken dat daarop een mededeling staat dat de actie slechts voor een deel van het assortiment geldt. In een deel van het promotiemateriaal wordt zonder voorbehoud gezegd hoe hoog de korting op een bepaalde dag is, hetgeen de suggestie wekt dat deze korting voor het gehele assortiment geldt. Uit het feit dat op ander materiaal bepaalde artikelen zijn afgebeeld, volgt niet zonder meer dat de actie tot die artikelen is beperkt en dat andere artikelen niet voor de Zonnesteekkorting in aanmerking komen. Het feit dat in de winkels de actieartikelen met een gele zon zijn gemarkeerd, neemt de verwarring die het voorgaande bij de consument wekt niet weg.
Conclusie
4) Op grond van het voorgaande heeft adverteerder op onduidelijke wijze de essentiële informatie verschaft die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de transactie te nemen, zoals bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het feit dat slechts een deel van het assortiment in aanmerking komt voor de Zonnesteekkorting, is een belangrijke beperkende voorwaarde die duidelijk in de reclame-uitingen had moeten worden genoemd. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.