a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00490

Datum:

03-09-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

a)  de mededelingen over de “Zonnesteekweken” op de website www.kpn.com, en

b)  aanplakbiljetten op de Primafoonwinkels met betrekking tot de “Zonnesteekweken”.

Aan deze beslissing is een bijlage gehecht waarop de uitingen te zien zijn.

De klacht

 

Klager wilde gebruik maken van de onderhavige actie, waarbij de korting wordt be­paald door de dagtemperatuur. Op de desbetreffende dag werd 26% korting gegeven. Bij het afrekenen bleek dat de aanbieding niet voor het gehele assortiment van adver­teerder geldt en dat op slechts enkele pro­duc­ten korting wordt verleend. Op de website en op  de aanplakbiljetten wordt echter op dit punt geen en­kel voorbehoud gemaakt. Adver­teerder wekt daardoor de schijn dat de actie voor het gehele as­sor­timent geldt. De reclame-uitingen zijn om die reden mis­leidend.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

Bij de Zonnesteekweken bepaalt de buitentemperatuur de korting op een gedeelte van het assortiment. Dat de kor­ting niet voor het hele assortiment geldt, blijkt uit de ver­wij­zing naar “voorwaarden” op de website. Daardoor is duidelijk dat de korting slechts van toepassing is op een deel van het assortiment. In de winkels zijn de artikelen waarop de actie van toepassing is, gemarkeerd met een gele zon, zodat ook daardoor zichtbaar is dat niet alle producten onderdeel zijn van deze actie. Voor de gemiddelde consument zal dit vol­doende duide­lijk zijn. Het concept van de Zonnesteekweken is bij de consu­ment bekend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Ten aanzien van de website

 

1)  De Commissie verwijst in de eerste plaats naar haar uitspraak in dossier nr. 02.0428 (A/B) d.d. 26 sep­tember 2002, waarin ten aanzien van de reclame voor de Zonne­steek­weken is geoor­deeld dat – kort gezegd – adverteerder duidelijk dient te maken dat de­ze actie niet voor alle artikelen geldt. Dit uitgangspunt is nog steeds van kracht.

 

2)  Op de website van adverteer­der wordt over de Zonnesteekweken in alge­mene zin ge­zegd dat de buitentemperatuur de korting bepaalt. Naar het oordeel van de Commis­sie blijkt uit deze mededeling onvol­doen­de dat alleen kor­ting wordt gegeven op de door adverteerder geselec­teerde artikelen. De ver­wijzing op de website naar de voorwaarden van de actie leidt niet tot een ander oor­deel. De actie­voorwaarden, die door adver­teer­der zijn overgelegd, bevatten geen spe­ci­fieke bepaling waaruit blijkt dat de actie alleen geldt voor de door adverteerder geselec­teerde artikelen. Dit laatste volgt ook niet zonder meer uit de verwijzing naar de “Zon­ne­steekfol­der” op de website. In deze folder wordt niet met zoveel woorden gezegd dat de actie alleen geldt voor de daarin ge­noem­de ar­tikelen. De ver­wijzing naar “een selectie van onze aanbiedingen” in de actiefolder acht de Commissie in dit verband on­vol­doende specifiek. De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat adverteerder niet heeft voldaan aan de onder 1) omschre­ven verplichting.

 

Ten aanzien van de aanplakbiljetten

 

3)  Ook ten aanzien van het promotiemateriaal op de winkels is niet ge­steld of gebleken dat daarop een mededeling staat dat de actie slechts voor een deel van het assortiment geldt. In een deel van het promotiemateriaal wordt zonder voorbehoud gezegd hoe hoog de kor­ting op een be­paalde dag is, hetgeen de sug­gestie wekt dat deze korting voor het gehe­le assor­timent geldt. Uit het feit dat op ander materiaal bepaalde ar­tikelen zijn afge­beeld, volgt niet zonder meer dat de actie tot die artikelen is beperkt en dat andere arti­kelen niet voor de Zonnesteekkorting in aanmerking komen. Het feit dat in de winkels  de actieartikelen met een gele zon zijn gemarkeerd, neemt de ver­war­ring die het voor­gaande bij de consument wekt niet weg.

 

Conclusie

4)  Op grond van het voorgaande heeft adver­teer­der op onduidelijke wijze de essentiële informatie verschaft die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd be­sluit over de transactie te nemen, zoals bedoeld in artikel 8.3 aan­hef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het feit dat slechts een deel van het assortiment in aanmerking komt voor de Zonnesteekkorting, is een belangrijke beperkende voorwaarde die duidelijk in de re­clame-uitingen had moeten worden genoemd. Voorts is de Com­mis­sie van oordeel dat de gemiddelde consument hier­door ertoe gebracht zou kun­nen wor­den een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben ge­nomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken