De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor gebak van de HEMA onder het motto “met liefde gemaakt”. In de commercial wordt gezegd dat voor HEMA-gebak alleen de allerbeste ingrediënten worden gebruikt “zoals verse scharreleieren”. Terwijl dit wordt gezegd is te zien hoe kippen op stro aan het rondscharrelen zijn in een stal met ramen.
De klacht
In volgorde van goede huisvesting komt de scharrelkip na de legbatterijkip. Adverteerder misleidt potentiële klanten door in de commercial rondscharrelende, goed levende en gezonde kippen te laten zien. Het type kip dat in de commercial is te zien, is een vrije uitloopkip. Een dergelijke kip scharrelt wel echt.
Het verweer
Uit de verschillende bronnen die met betrekking tot de omschrijving van scharrelei kunnen worden geraadpleegd, blijkt steeds als kenmerkend element van dergelijke eieren dat zij zijn gelegd door kippen die in schuren leven met legnesten en strooisel op de grond en die daglicht krijgen. Het beeld dat in de televisiecommercial van de kippen is te zien, past bij deze omschrijving, en niet bij de omschrijving van vrije uitloopkippen. De beelden van de kippen dienen slechts als illustratie om de tekst van de commercial te versterken.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat het kenmerkende element van scharreleieren is dat zij zijn gelegd door kippen die in schuren leven met legnesten en strooisel op de grond en die daglicht krijgen. De kippen die in de televisiecommercial zijn te zien leven onder omstandigheden die aan deze omschrijving voldoen. De kippen scharrelen immers rond op stro in een stal met ramen. Nu de beelden op grond van het voorgaande geacht moeten worden betrekking hebben op scharrelkippen, hetgeen overeenstemt met de mededeling in de televisiecommercial dat adverteerder scharreleieren in zijn gebak verwerkt, kan de klacht niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.