De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Spannende date? Novamora.nl. Olala”. In een andere variant prijst adverteerder haar dienst aan als” “Daten vol passie” eveneens eindigend met “Olala”.
De klacht
Klaagster vindt het tijdstip van uitzending (overdag) van de commercial niet passend, omdat vreemdgaan en swingen wordt gestimuleerd en de commercial eindigt met ‘olala’.
Het oordeel van de voorzitter
Op zichzelf genomen is het toegestaan de onderhavige dienst (volgens klaagster een datingsite voor ‘vreemdgaan’ en ‘swingen’) aan te bieden én daarvoor reclame te maken. De wijze waarop adverteerder dit doet, gaat de grens van het toelaatbare niet te buiten. Er wordt niet expliciet naar seksuele handelingen verwezen en de commercial verwijst op zodanig ingetogen en indirecte wijze naar de onderhavige dienst, dat geen aanleiding bestaat om te oordelen dat de uiting aanstootgevend is. Het woord ‘olala’ onderstreept het ‘ondeugende’ karakter van de dienst, maar maakt de uiting niet alsnog aanstootgevend. Wel heeft de voorzitter begrip voor het feit dat niet iedereen de onderhavige commercial zal waarderen. Dit leidt evenwel; niet tot aan ander oordeel, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.