a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00816

Datum:

02-12-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

Het betreft het filmpje “The Chase (Live test)” op Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=VH-QczJEqLY&feature=c4-overview&list=

UUkKEthtUQHmBqlYZTHyfXoA), waarin reclame wordt gemaakt – blijkens de mededeling aan het eind van het filmpje – voor de wendbaarheid van de nieuwe Volvo FL truck.

In het filmpje is te zien hoe acht stieren achter een rood gespoten Volvo truck en een aantal stierenrenners aanrennen door de smalle straten van de Spaanse stad Rodrigo.

Aan het begin van het filmpje wordt meegedeeld dat de test is uitgevoerd door professionals in afgesloten straten. Na afloop van het filmpje, als de truck ongeschonden over de finish is gekomen en wordt schoongespoten, verschijnt onder meer de volgende mededeling in beeld: “The bulls have retired to a farm outside Guadalajara”.

De klacht

De reclame bevat een zeer duidelijke verwijzing naar een barbaars Middeleeuws spelletje, te weten het stierenrennen van Pamplona. Het is in strijd met de goede smaak om dierenmishandeling te gebruiken voor het promoten van een merk.

Het verweer

Voor de beantwoording van de vraag of een reclame in strijd met de goede smaak is, bestaat geen duidelijke objectieve norm. Niets wijst erop dat de gemiddelde consument aanstoot zal nemen aan de inhoud van het filmpje en de uiting in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen zal achten. De uiting moedigt geen aanstootgevend gedrag aan. In de uiting wordt duidelijk gemaakt dat de stieren geen letsel hebben opgelopen. Zij zijn door een professionele stierentemmer onder toezicht van een veterinair team op de tocht voorbereid en zijn na de filmopname met pensioen gegaan op een boerderij, waardoor zij aanmerkelijk beter af zijn dan het meeste vee.

De uiting is alleen beschikbaar voor de consument die daarvoor zelf kiest, en kan daarom gemakkelijk vermeden worden. De uiting is niet in strijd met de reclamecode.

Het oordeel van de Commissie

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige uiting de grens van wat naar huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar moet worden geacht niet is overschreden.

Wat er zij van de wenselijkheid van het fenomeen van stierenrennen in het algemeen, niet is gebleken dat bij het opnemen van het onderhavige filmpje sprake is (geweest) van verwondingen en/of anderszins lijden van de stieren. Gelet hierop kan de klacht dat bij de promotie van de nieuwe truck FL van Volvo sprake is geweest van dierenmishandeling, niet worden toegewezen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken