a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00057

Datum:

16-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden uiting

 

Het betreft een radiospot met de volgende tekst:

“De partnertoeslag wordt per 1 januari 2015 afgeschaft.

Als u daarna 65 wordt en een jongere partner heeft, kan uw gezamenlijke inkomen tijdelijk lager worden.

Kijk voor meer informatie op pensioenkijker.nl of swz.nl”.

 

De klacht

 

In 1996 is een wet aangenomen waarin de afschaffing van de AOW partnertoeslag is geregeld voor 2015. Aan een deel van de ouderen is toen impliciet meegedeeld dat zij wel recht zouden houden op genoemde toeslag.

Ook in de onderhavige uiting is impliciet vermeld dat de toeslag voor een deel van het publiek blijft bestaan, terwijl er een wetsvoorstel ligt op grond waarvan in 2011 de partnertoeslag gaat vervallen voor een klein deel van de groep waaraan nu wordt meegedeeld dat de toeslag blijft bestaan.

Klager acht de uiting misleidend in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). 

 

Het verweer

 

Ingevolge een wetswijziging per 1 januari 1996 verdwijnt de AOW-partnertoeslag vanaf 1 januari 2015 voor mensen die dan 65 jaar worden en een jongere partner hebben. Om mensen voor te bereiden op deze situatie voert verweerder jaarlijks een voorlichtingscampagne.

In de begroting voor 2010 heeft de regering aangekondigd dat met ingang van 1 januari 2011 de AOW-partnertoeslag verdwijnt voor mensen die in dat jaar 65 jaar worden en van wie de partner nog geen 55 jaar is.

Deze verandering in 2011 is niet betrokken in de onderhavige campagne, omdat er nog geen desbetreffend wetsontwerp is. Ingevolge de regels voor overheidsvoorlichting is het niet mogelijk om massamediale middelen in te zetten als het gaat om nog niet door de Tweede Kamer aanvaard beleid.

Op de website van verweerder, www.swz.nl, wordt wel gewezen op de voorgenomen verandering in 2011.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de onderhavige radiospot louter feitelijke informatie gegeven over een wetswijziging en is er geen sprake van een aanprijzing van goederen, diensten of denkbeelden als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Gelet hierop en gelet op artikel 1 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep waarin -samengevat- staat dat de Reclame Code Commissie tot taak heeft te beoordelen of reclame wordt gemaakt in overeenstemming met NRC, acht de Commissie zich niet bevoegd om de gewraakte uiting verder te beoordelen. 

 

Gelet daarop wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken