De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een radiocommercial van adverteerder, uitgezonden op Radio 538, waarin de volgende tekst wordt uitgesproken: “Jack Daniels en Anouk bieden jou een plek aan in haar crew waarmee je Anouks backstage wereld echt meemaakt. Alleen moet je dan wel eerst solliciteren naar die plek. Check snel radio 538.nl of ga naar jackdanielsbackstage.nl en get hired by Anoukl! Or fired!”
De klacht
a. In de eerste plaats verzoekt klager, in verband met het vermoeden van klager dat de reclame-uiting in strijd is met de artikelen 21 en 22 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende dranken (RVA), adverteerder om inzicht te geven in de bereikcijfers van de bewuste reclame-uiting.
b. Voorts acht klager, omdat Anouk een pop-idool is, de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende dranken (RVA).
Het verweer
Ad a. Adverteerder merkt op dat klager geen klacht indient met betrekking tot de artikelen 21 en 22 RVA. Klager verzoekt om inzage in de bereikcijfers van de uiting. Adverteerder legt gegevens over waaruit blijkt dat de bewuste uiting uitsluitend is uitgezonden rondom programma’s waarbij het publiek voor minder dan 25% uit minderjarigen bestond. Er is geen sprake van strijd met de artikelen 21 en 22 RVA.
Ad b. Uit een door adverteerder bijgevoegde verklaring van het management van Anouk blijkt dat de gemiddelde leeftijd van fans van Anouk rond de 25 jaar is. Er is geen sprake van strijd met artikel 10 RVA.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder licht A.M. Touw de zaak aan de hand van een pleitnota toe.
Het oordeel van de Commissie
Ad a. De Commissie vat het in de klacht onder a door klager uitgesproken vermoeden aldus op dat hij de Commissie verzoekt om de uiting te toetsen aan de artikelen 21 en 22 RVA. Nu adverteerder de in dit verband door klager verzochte gegevens heeft overgelegd en nu hij aan de hand van deze gegevens onweersproken heeft gesteld dat de bewuste uiting uitsluitend is uitgezonden rondom programma’s waarbij het publiek voor minder dan 25% uit minderjarigen bestond, is de Commissie van oordeel dat geen sprake is van strijd met de artikelen 21 en 22 RVA.
Ad b. Op grond van artikel 10 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten tot minderjarigen. De Commissie is van oordeel dat het enkele feit dat in de uiting gebruik is gemaakt van een pop-idool, niet betekent dat deze uiting dient te worden aangemerkt als specifiek gericht op minderjarigen. Uit de door adverteerder overgelegde brief van het management van Anouk blijkt dat de gemiddelde leeftijd van fans van Anouk rond de 25 jaar is. Dat Anouk tevens minderjarigen zou kunnen aanspreken, biedt onvoldoende steun om te oordelen dat de reclame zich specifiek richt op minderjarigen. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.