De bestreden reclame-uiting
Het betreft de volgende reclame-uiting op www.radio538.nl. De onderkant van een vrouwengezicht is close-up afgebeeld. De vrouw steekt haar tong uit met daarop een groene en een paarse pil. Onderaan de afbeelding staat het logo van adverteerder en de mededeling: ‘Ibiza week win een trip voor 2’
De klacht
Gelet op het door de overheid gevoerde restrictieve beleid inzake alcohol- en drugsmisbruik door jongeren, begrijpt klaagster niet dat adverteerder reclame maakt voor een ‘trip’ naar Ibiza door een vrouw af te beelden die pillen slikt.
Het verweer
De groene en paarse ‘pil’ uit de advertentie zijn geen drugs maar Radio 538 vitamines die energie geven om de zomer en een weekje op partyeiland Ibiza te kunnen overleven. Het kan adverteerder niet worden toegerekend wanneer men denkt dat het om xct-pillen gaat. Adverteerder is geen voorstander van drugsgebruik.
Het oordeel van de Commissie
De gewraakte reclame-uiting toont een vrolijk ogende vrouwenmond met op haar tong twee pillen en de bijgaande mededeling ‘Ibiza week, win een trip voor 2’. Door de combinatie van de getoonde pillen (die kunnen worden opgevat als xtc-pillen), de term ‘trip’ (die naast de betekenis van ‘reis’ ook in het kader van drugsgebruik wordt gehanteerd) en de verwijzing naar Ibiza (een eiland dat bekend staat om het uitgaansleven en mogelijk drugsgebruik), vat de Commissie de reclame-uiting aldus op dat het gebruik van (verboden) verdovende middelen wordt gebagatelliseerd. Nu het algemeen bekend is dat drugsgebruik schadelijk is voor de gezondheid, is de Commissie van oordeel dat de uiting in strijd is met het algemeen belang, zoals bepaald in artikel 3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Gelet hierop acht de Commissie de klacht gegrond.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 3 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.