a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2014/00578B

Datum:

24-09-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vrije tijd, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een reclamecampagne van Radio 538, welke campagne bestaat uit twee televisiecommercials, waarvan één 10 seconden en de ander 30 seconden duurt. In de commercials worden feestvierende jongeren getoond, waaronder zoenende jonge vrouwen en iemand die zijn middelvinger opsteekt. In de langere versie zijn onder meer fragmenten toegevoegd van jongens die op een quad rijden waarbij de jongens achterop een fakkel in de lucht houden, en van twee meisjes die zich uitkleden en in een zwembad springen. De voice-over van de korte commercial luidt: ”Deel jouw zomermomenten en win tickets voor de vetste festivals of een trip naar Ibiza.” en van langere commercial: “Dit is jouw zomer, dit is jouw moment om hard te gaan. Alles gebeurt nu, niet later, later zien we dan wel weer.”

De klacht

Klager acht het in strijd met de goede smaak en het fatsoen om in een commercial die om 19.30 uur wordt uitgezonden, te tonen hoe vrouwen zich uitkleden en zoenen en mensen hun middelvinger opsteken.

Het verweer

Radio 538 heeft tot en met 31 augustus 2014 een landelijke advertentiecampagne gevoerd met televisiecommercials met de overkoepelende boodschap “Dit is jouw zomer!”. De campagne is bedoeld om de doelgroep van Radio 538 (luisteraars 20-35 jaar) op aansprekende wijze te benaderen door vertoning van voor deze doelgroep populaire en speelse (zomerse) activiteiten als het rijden op een quad, zwemmen, dansen, feesten, uitgaan etc.

Hoewel de commercials enige sensuele elementen bevatten, worden er geen seksuele handelingen getoond en is er geen sprake van pornografie of expliciete seksualiteit.

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van Radio 538 is gehandhaafd.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de reclame-uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 Nederlandse Reclame Code voor zover de commercials worden uitgezonden op een tijdstip waarop ook (jonge) kinderen televisie kijken. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.

Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de commercials de grenzen van het toelaatbare niet overschrijden, ook niet voor zover deze worden uitgezonden op een tijdstip dat kinderen televisie kijken. Daarbij neemt de Commissie in aanmerking dat de betreden fragmenten, slechts zeer kort in beeld zijn. Voorts is er geen sprake van nadrukkelijk in beeld gebrachte seksuele handelingen en zijn de zwemmende vrouwen slechts in beperkte mate ontbloot in beeld gebracht.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken